ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ
ЕФЕКТИВНОСТІ КРЕАТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
НА УРОКАХ
МАТЕМАТИКИ ТА ЧИТАННЯ
Скрипник Тетяни Володимирівни
Важлива роль математики у розвитку пізнавальних здібностей молодших школярів – пам’яті, уявлення, мислення, мови. Ця освітня галузь створює реальні передумови для розвитку різних типів мислення: конкретно – образного, абстрактного, просторово - схематичного, функціонального, ініціативного та творчого. Учні вчаться точно, коротко, виразно й правильно висловлювати свої думки.
Пріоритетом моєї педагогічної діяльності є учень як особистість, а тому головне у моїй роботі – пошук тих форм навчання, які б сприяли розвитку і становленню дитини,вихованню культури спілкування.
У своїй педагогічній практиці впроваджую ідеї В.О.Сухомлинського, О.Я.Савченко, Ш.О.Амонашвілі, учителів-новаторів С.П. Логачевської, С.П. Дашевської.
Найголовніше у моїй роботі – повага до дитини, пробудження у неї інтересу до навчання, впровадження різних його форм. Найперше вивчаю рівень підготовленості дитини до школи, потенційні можливості та індивідуально - психологічні особливості. Навчальний процес будую з урахуванням специфічних особливостей учнів, зокрема тих якостей, які пов’язані із засвоєнням навчального матеріалу.
Групи учнів не постійні, їх кількісний і якісний склад змінюю, зважаючи на рівень знань дітей, предмет, зміст теми та індивідуально-психологічні особливості. Слабкого учня залучаю до співпраці з сильним, непосидючих і рухливих – із спокійними і уважними, а самовпевнених – зі скромними і стриманими.
Поєднуючи різні форми навчання (колективно-фронтальну, диференційовано-групову, парну, індивідуальну), навчаю дітей працювати в колективі, співпрацювати, співпереживати, надавати товариську допомогу, зацікавленість у кращих знаннях кожного, оцінювати свої можливості і результати праці. Діти вчаться бачити успіхи і недоліки, помилки свої і своїх однокласників. Фронтальну роботу зорієнтовую не на середнього учня, а на те спільне, що властиве всім вихованцям. На уроках математики часто використовую кооперативно-групову форму роботи. У групі кожен виконує частину загального завдання, бере участь у розподілі праці та підготовці відповіді.
За таких умов діти повніше відчувають відповідальність, виявляють активність. Співпрацюючи в групі, вони прагнуть виконати завдання швидше, за потреби – допомагають товаришеві, вчаться слухати і чути, спостерігати і бачити, висловлювати свою думку, повагу чи осуд до інших, не принижуючи себе і своїх однокласників, поважаючи навколишніх. Діти люблять бути в ролі вчителя. Організація роботи, коли учень стає ведучим, керівником колективу має виховний характер. Дехто виявляє себе культурним і людяним, дехто неуважним і грубим.
На різних етапах засвоєння програмового матеріалу проводжу диспути «Клубу знавців: Що? Де? Коли?» (підсумкові уроки з математики), урок –гру «Місточками у світ математики». Учні місточками переходять на острів усної лічби, острів каліграфії, острів віднімання трицифрових чисел, острів самостійності, країну задач, царство іксів. При проведенні уроку –диспуту столи зіставляються по 2 і накриваються скатертинами. Таким чином, клас поділяється на окремі групи по 5-6 чоловік у команді (залежно від кількості дітей у класі). Кожна команда має на своєму ігровому столі повітряну кульку (синю, зелену, червону, жовту) і відповідно називається зелений стіл, червоний, синій. На столі вчителя знаходиться рулетка, стрілка якої буде вказувати на конверт із завданням для кожної команди. Обирається ведучий і 2 члени журі. За правильну відповідь стіл нагороджується відповідною фішкою. Таким чином, заздалегідь підготувавши конверти із завданням, стаю спостерігачем на уроці і суддею в конфліктних питаннях. Завдання в конвертах: «Острів скарбів» (приклади), «Королівство задач» (задачі), «Таємничий містер ікс» (рівняння), «Богиня справедливості Феміда» (нерівності), «Побудуємо дім» (геометричний матеріал), «Конкурс капітанів» (для капітанів команд), «Бліцтурнір» (цікавинки з логічним навантаженням), «Музична пауза».
Учні свідоміше сприймають і на довше запам’ятовують матеріал, який засвоюють у процесі активної пізнавальної діяльності. Щоб діти думали на уроках математики, протягом уроку кілька разів переключаю увагу школярів з одного виду діяльності на інший, оптимально насичую цікавими фактами з реального життя. Надаю учням більше можливості самостійно висловлювати свої думки, що сприяє розвитку загального і математичного розвитку мовлення.
Уроки починаю словами, які організовують і пропонують певний стиль роботи:
Міркуємо – швидко,
Відповідаємо - точно!
Лічимо - правильно,
Пишемо-гарно.
Ігрові моменти на уроці дають змогу зацікавити учнів, то й часто у 1-2 класах проводжу урок-гру. Заняття – ігри емоційні,забезпечують розумову активність кожного. Для навчального процесу залучаю улюблених казкових героїв: Буратіно, Зайця, Незнайка, Червону Шапочку та інших.
Під час вироблення навичок лічби даю дітям завдання у такій ігровій
Немає коментарів:
Дописати коментар