НАСКРІЗНІ ЗМІСТОВІ ЛІНІЇ В РОЗВИТКУ ОСНОВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ У НАВЧАННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
Виступ вчителя англійської
мови
Столярової Любові Федорівни
Наскрізні змістові лінії виникли не
випадково, а зародилися в умовах інтегрованого навчання і стали його різновидом.
З часом вони вже стали застосовуватися та діяти більш самостійно, оскільки ми
побачили їх досить позитивну
ефективність у формуванні ціннісних і
світоглядних орієнтацій учня, що визначають його поведінку в реальних життєвих
ситуаціях, які йому не просто знайомі, а й часто близькі. І що цінне, так це
те, що сформовані з їх допомогою ключові компетентності, вкрай необхідні дитині
саме зараз, а не тільки для її майбутнього успішного життя.Дуже непроста справа: які інструменти розвитку наскрізних умінь обрати вчителю? Адже від того, наскільки вдалим буде його вибір, залежить, перш за все, успіх дитини. Отже, навчання за наскрізними змістовими лініями має бути мотиваційним і, звичайно, доступним і цікавим. Дитина має переконатися, що вона не тільки добре знатиме матеріал, а й матиме можливість застосувати його практично прямо зараз на уроці.
Наскрізні освітні лінії мають дуже широкий діапазон можливостей для формування вмінь, наприклад: розв'язання проблем. Навіть найменші діти люблять розв’язувати різні проблемні завдання, якщо вони, звичайно, їм під силу. Тому намагаюся підбирати такі ситуації, які не потребують додаткового тлумачення. В середніх класах популярні види робіт, які потребують ще й виявлення творчості. Якщо такі форми діяльності проводити часто, діти досить швидко звикають і в них все виходить.
Всі наскрізні лінії різні. Кожна з них спрямована в певному напрямку. Але спільними для компетентностей Нової української школи є вміння:
- читати, розуміючи прочитане;
- висловлювати власну думку усно й письмово;
- критично й системно мислити, логічно обгрунтовувати свою позицію;
- керувати емоціями, оцінювати ризики – приймати рішення, розв'язувати проблеми;
- проявляти творчість, ініціативність, співпрацювати з іншими людьми.
Використання наскрізних змістових ліній дозволяє дітям легше й успішніше опанувати необхідні знання на уроці та здолати труднощі. Але зауважу: це є можливим, якщо сама структура кожного уроку потребуватиме реалізації цих ліній. Вона має вміщувати в собі:
- активні методи роботи (інсценізування, рольові ігри), фізкультхвилинки та хвилинки релаксації, зміну діяльності;
- комунікативні вміння в основних видах мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, читання і письмо;
- мовні засоби і навички користування ними;
- соціокультурну обізнаність;
- спеціальні навчальні вміння;
- загальнонавчальні й універсальні вміння та навчальні дії, які представляють собою результат оволодіння англійською мовою на кожному етапі навчання. Основою кожної змістової лінії є комунікативні вміння.
Наскрізна змістова лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» наголошує на взаємозв’язку людини і навколишнього середовища. Довкілля, таке звичайне і буденне, перетворюється для дітей у загадкову реальність, сповнену нових відчуттів, що породжують любов і толерантне ставлення до оточуючого світу. Що характерно, змістові лінії не існують відокремлено: вони переплітаються одна з одною. Це робить навчання глибшим і цікавішим.
Для учнів 5-7 класів можна вже спробувати впровадження дослідницького проєкту «Досліджуємо природу рідного краю», а для дев'ятикласників - під умовною назвою «Нове життя старим речам» або «Генетично модифікована їжа - за та проти».
Із старшокласниками можна підготувати пошуково - дослідницьку роботу про наслідки застосування сучасних біотехнологій, індивідуальні проєкти: «Наша планета в небезпеці», «Я хочу, можу і вмію бути здоровим», або про правила безпечної поведінки в соціальних мережах, дотримання законів безпеки в різних місцях.
Учні охоче складають постери безпеки, виконують малюнки своїх мрій, які потім використовують в 5-7 класах на англомовних заходах.
«Екологічна безпека та сталий розвиток» націлює на вміння пояснювати залежність людини від природних ресурсів. Реалізуючи наскрізну змістову лінію «Екологічна безпека та сталий розвиток», ми маємо на увазі розвиток, який дозволяє існуючому поколінню задовольнити свої потреби без шкоди для майбутніх. Працюючи над темами «Природа і погода», «Клімат», «Довкілля», «Транспорт», «Подорожі», «Охорона здоров’я» формуємо в учнів поняття того, що людина – частина природи, і її існування безпосередньо залежить від природного середовища.
Наскрізна змістова лінія «Підприємливість та фінансова грамотність» вчить мислити, формує вміння:
- демонструвати розуміння цінності праці та працьовитості для досягнення добробуту; планувати власне життя;
- розподіляти кошти на продукти харчування та складати перелік покупок;
- проявляти обізнаність і своє ставлення до фінансових можливостей сучасних професій; повідомляти про перспективи свого професійного вибору.
Реалізація наскрізної змістової лінії «Підприємливість та фінансова грамотність» забезпечить здатність учнів планувати та розробляти різні завдання, представляти себе та свої досягнення, приймати рішення, робити розрахунки. Наприклад, у темі «Одяг» учні можуть обговорювати вартість предметів одягу і вчитися грамотно розподіляти власні кошти. Під час вивчення тем «Магазини та покупки», «Здоров’я», «Моя родина» варто ознайомлювати учнів з лексикою, що стосується купівлі та споживання товарів, міжнародні стандарти розмірів, ваги, види продажу й оплати товарів та інші спеціальні терміни, які можуть знадобитися людині в сучасному світі.
Погодьтеся, тут знадобиться не просто майстерність вчителя, а й його власний досвід у володінні всіма цими знаннями та вміннями.
Інтеграція змістових ліній у навчальний процес – сприяє більш прикладному висвітленню аспектів теми.
Наскрізна змістова лінія «Здоров`я та безпека» направлена на збереження здоров`я людини: раціональне здорове харчування, безпечна поведінка, здоровий спосіб життя).
Для реалізації змістової лінії «Здоров’я та безпека» використовуємо теми: «Їжа», «Спорт», «Здоров’я», «Інтернет», «Відпочинок та дозвілля», бо саме ця тематика спрямована на збереження здоров’я підростаючого покоління.
Для стимулювання в учнів уміння аналізувати ситуацію та з’ясування, як вони уявляють роль людей і природи, пропоную обговорити ситуацію за допомогою таких запитань: Як впливає людина на природу? Який зв’язок ви бачите між природою і здоров’ям людини?
Наскрізна змістова лінія «Здоров’я і безпека» формує здоров’язбережувальну ключову компетентність, орієнтуючись на формування учня/учениці, як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя і створювати навколо себе безпечне життєве середовище.
Доцільною є позакласна діяльність, як-от: участь у «Тижні здорових звичок» чи підготовка старшими учнями концерту чи спектаклю, лялькової вистави для молодших школярів. На уроках дітям подобаються рольові емоційні ігри, тому вони потребують засобів у незвичайних, цікавих сучасним дітям формах:
- презентації PowerPoint;
- розвиваючі предметні комп’ютерні ігри;
- навчальні програми;
- відео-ролики;
- віртуальні подорожі;
- фотографії;
- фрагменти відеоуроків та з казковими героями.
Реалізація інтегрованої змістові лінії «Здоров’я і безпека» проходить через поєднання практичної діяльності учнів із створення здорового сніданку, складання рецептів блюд, складання проєктів для поглиблення знань про здорове харчування та здоровий спосіб життя. Головна ідея такого проєкту презентується учнями під час захисту під девізом: «Здоровий спосіб життя – це сучасно і модно!».
Чим цінна наскрізна лінія «Громадянська відповідальність», так це тим, що допомагає виробити вміння ефективно взаємодіяти в команді: формулювати особисті ціннісні пріоритети, визначати достовірність інформації; висловлювати власне ставлення до розмаїття молодіжних субкультур і течій; демонструвати себе як учасника малої громади - свого класу, своєї школи; усвідомлювати себе як учасника спільноти своїх друзів, активного члена гуртка, спортивної секції, команди; ефективно взаємодіяти разом у сім’ї, групі, команді; розуміти потребу працювати разом, наводити приклади взаємодопомоги; порівнювати свята і традиції в різних країнах; демонструвати розуміння цінності культурного розмаїття, потреби жити разом у мирі та проектувати власну професійну діяльність відповідно до своїх схильностей і потреб суспільства.
Наскрізні змістові лінії є засобом інтегрування навчального змісту, вони взаємодіють з окремими ключовими компетентностями і сприяють формуванню ціннісних і світоглядних орієнтацій учня, що визначають його поведінку в життєвих ситуаціях. Упровадження наскрізних змістових ліній у навчальний предмет передбачає розв’язування завдань реального змісту, виконання міжпредметних навчальних проєктів, роботу з різними джерелами інформації.
Наскрізні змістові лінії можна реалізовувати через відповідні форми роботи:
- методи інтегрування допомагають зрозуміти, що все в житті взаємопов'язане, і отримані на інших уроках знання можуть знадобитися будь-коли;
- кооперативне навчання формує лідерські якості, соціальні вміння працювати в команді;
- рольові та ділові ігри ефективні тому, що наближають ситуацію до реального життя;
- проектні технології формують творче мислення, почуття відповідальності, вміння працювати в команді та презентувати результати своєї роботи;
- інтерактивні методи забезпечують активну діяльність учнів на уроці;
- перебування за межами класу на екскурсії або дослідженні мотивує та активізує дітей до пізнання нового;
- звернення до досвіду учнів перетворює їх на активних учасників навчального процесу та пов'язує навчання з життям;
- самооцінювання формує здатність до самоаналізу, вміння бачити власні помилки;
- взаємооцінювання виховує вміння порівнювати, аналізувати, оцінювати інших та сприймати критику на свою адресу.
Навчання за наскрізними лініями реалізується насамперед через:
- організацію навчального середовища – зміст та цілі наскрізних тем враховуються при формуванні духовного, соціального і фізичного середовища навчання;
- навчальні предмети;
- предмети за вибором;
- позакласну навчальну роботу і роботу гуртків.
Сучасне суспільство висуває особистості певні вимоги в плані володіння іноземною мовою. Воно повинно бути вільним. Завдання вчителя в даному випадку - розвивати пізнавальну діяльність учня, прищеплювати інтерес до мови, вибирати такі методи навчання, де дитина змогла б проявити свої творчі здібності.
Ще Сенека говорив «Ми навчаємося не для школи, а для життя», тому впровадження нових змістових ліній покликане на те, щоб перебудувати зміст і цілі навчального процесу таким чином, щоб освіта стала здатна до вчасної підготовки людей до нових умов існування та могла дати їм такі знання й уміння, які дозволили б не тільки успішно адаптуватися у новому соціальному та інформаційному середовищі, але й активно впливати на нього в інтересах збереження й подальшого розвитку людського суспільства та довкілля.
Ми повинні сформувати готовність та здатність учня до міжкультурної комунікації, уміння користуватися інформацією, володіти навичками взаєморозуміння, а також розвивати необхідні якості для взаємодії з представниками інших країн і культур.
Отже, ми повинні сформувати творчу та відповідальну особистість, що вмітиме швидко пристосовуватись в мінливому світі, буде здатна постійно навчатися, критично мислити та генеруватиме нові ідеї.
Немає коментарів:
Дописати коментар