Формування та розвиток логічного мислення учнів для навчання математики в умовах сьогодення
Слайд 1
Математика є одним із опорних навчальних предметів школи.
Основною метою математичної освіти в школі є
розвиток уміння логічно й усвідомлено досліджувати явища реального світу.
Реалізація цієї мети сприяє використанню
різного роду нестандартних логічних
задач, вправ та методик.
Тому розвиток вчителем на уроках математики різних видів мислення є не тільки бажаним, але навіть необхідним елементом.
Слайд 2
Завдання вчителя полягає не тільки в
тому, щоб забезпечити міцні знання, передбачені програмою, а й у тому, щоб
розвивати умотивовану самостійність, логіку та пізнавальну активність учнів.
Останнім часом школярі з трудом засвоюють навчальний матеріал, не завжди можуть застосовувати знання в різних життєвих ситуаціях, вибрати той чи інший метод розв’язку проблеми, завдання. Учні без інтересу вчать правила, не вміють застосовувати їх, іноді не можуть розібратися в простій звичайній теоремі.
Слайд 3
Як показує практика, починати розвивати логічне мислення дітей потрібно вже під час навчання в дитячому садочку, бо потім, у старших класах школи, буде важко надолужити те, що втрачено, зробити мислення дітей нестандартним, навчити їх міркувати самостійно.
Слайд 4
Логічне мислення формуємо,
використовуючи різні методики, усний рахунок, розв’язування вправ та задач
різними способами.
По-перше, основними рисами результативної системи
створення та підтримання високого рівня пізнавального інтересу, самостійної
розумової логічної активності учнів, що підвищує якість знань з
математики є:
- використання сучасних технологій під час уроків математики;
-наявність можливостей розвивати логічну активність учнів;
- прищеплення інтересу до математики як предмета.
Слайд 5
Засоби логічного мислення в освітньому процесі роблять навчання більш змістовним, видовищним, сприяють самостійності та розвитку творчих здібностей учнів, суттєво підвищують рівень індивідуалізації навчання та продуктивну активність дітей. Тому для дослідження обрала проблемну тему: «Формування та розвиток логічного мислення учнів для вивчення математики в умовах сьогодення».Слайд 6
Володіння сучасними технологіями дозволяє і самому вчителю
розширити своє уявлення про те, що педагогічний процес навчання за таких умов
настільки творчий і багатогранний, що він допомагає вчителю виявляти сміливість
і неординарність логічного мислення учнів, формувати їх яскраво виражений
мотиваційний творчий підхід до навчання математики.
Це визначає актуальність обраної мною теми, яка полягає в
пошуку особливих методичних підходів до використання засобів сучасних
технологій з метою вдосконалення якісної підготовки учнів.
Змушена сказати, що розвиток пізнавальної та творчої
активності учнів через використання засобів сучасних технологій логічного
мислення ще потребує розробки та апробації.
Це є цілком закономірним явищем логічної сукупності методів, прийомів, способів створення педагогічних умов на основі комп'ютерної техніки, засобів телекомунікаційного зв'язку та інтерактивного програмного продукту, що моделюють частину функцій педагога під час подання, передачі та збору інформації, організації контролю та управління пізнавальною діяльністю учнів.
Слайд 7
Цифрові технології допомагають учителю підтримувати
комунікацію, співпрацю, творчість та інноваційність, усвідомлення
функціональних особливостей, обмежень, наслідків та ризиків їх використання.
Загальні принципи – механізми та логіка, що лежать в
основі створення цифрових сервісів, які постійно розвиваються, стають основою
для функціонування та використання різних цифрових пристроїв, комп'ютерних
програм та мереж і залежать від точного ставлення та уваги до місця, яке вони
мають займають у найскладнішому комплексі взаємозв'язків «учитель – учень».
Ефективність процесу використання засобів логічного мислення у навчанні математики з використанням цифрових засобів розвитку логічного мислення можлива лише в тому випадку, коли вчителем уже створені необхідні для цього умови.
Слайд 8
Використання інтерактивного підходу, який вчитель запроваджує не натомість, а в тісному зв'язку з різними сучасними технологіями та методиками в результаті утворює необхідний рівень якості, варіативності, диференціації та індивідуалізації навчання.
Слайд 9
Танграм. Наприклад, за
допомогою танграму (головоломка, яка складається з
семи гральних частин – пласких геометричних фігур, які називають танами,
що складаються у різні форми).
Завдання
головоломки – створити задану форму (на підставі лише обрису силуету) з
використанням всіх семи танів, які заборонено накладати один на один. Це одна з
найбільш популярних головоломок такого типу у світі.
Китайські психологи назвали танграм
«найдавнішим психологічним тестом світу», хоча і створені для розваги, а не для
аналізу.
За легендою, одного разу чернець
завдав своєму учню задачу здійснити подорож для того, щоб намалювати суть
різноманітної краси світу тільки на одній керамічній дощечці.
На жаль, дощечка розбилася на сім
шматків і учень ніяк не міг її знову зібрати у квадратну форму.
Він намагався це зробити багато
днів поспіль, малював численні зразки та зображення.
Наприкінці учень зрозумів, що: не варто подорожувати по всьому світу, бо легко можна знайти всю його красу і різноманітність в семи шматках розбитої дощечки.
Слайд 10
Перевага засобів
логічного мислення полягає в тому, що вони викликають великий інтерес у дітей –
якою б складною і нудною не була тема, її неможливо просто прослухати або
переглянути, навіть якщо все це зроблено в усіх фарбах, зі звуком та багатьма
іншими ефектами.
Застосування засобів
логічного мислення під час уроків математики дає можливість реалізувати принцип
навчання із захопленням.
Вони активно включають дітей у навчальний процес, дозволяють їм зосередити увагу на найважливіших аспектах матеріалу, що вивчається, не поспішають з рішенням, викликають у школярів підвищений інтерес до роботи з ними і посилюють мотивацію навчання.
Слайд 11
Технології,
основані на розвитку логічного мислення, дозволяють будувати індивідуалізоване
навчання на основі моделі, яка враховує історію
навчання та індивідуальні особливості пам'яті, сприйняття та мислення
кожної дитини.
Колір,
мультиплікація, звук, як складові різноманітної системи навчання математики, розширюють
можливості подання інформації.
Дидактична наочність навчального матеріалу з ними робить урок яскравим, переконливим та сприяє кращому його засвоєнню та запам'ятовуванню.
Слайд 12
Мультимедійні засоби логічного мислення містять короткий
текст, основні формули, схеми, малюнки супроводжують демонстрацією слайда, на
якому дано цілі та завдання уроку та план вивчення теми.
У певних випадках я складаю навчальні завдання сама,
використовую для цього програму PowerPoint.
Всі запропоновані завдання та рішення, представлені на
слайдах, дозволяють концентрувати увагу учнів на особливо важливих моментах
навчального матеріалу, активізувати їхню пізнавальну діяльність.
Це – завдання різного рівня складності, а також підказки,
алгоритми та довідкові матеріали, тому що при організації самостійної роботи
важливо передбачити наявність додаткового матеріалу.
Учні самостійно можуть вибрати рівень завдання.
Слайд 13
Якщо діти вправляються самостійно, то за посиланням можуть
перейти до слайда з відповіддю для самоперевірки чи інших способів перевірки
виконаної роботи в залежності чи це онлайн, чи офлайн навчання. Якщо питань не
виникає, то учень може перейти до другого завдання, до розгляду необхідних формул
або логічного ходу розвʼязання і виконати наступне завдання, оскільки кожен
учень має можливість працювати самостійно у своєму темпі.
На етапі контролю знань використовую тести як відкритого,
так і закритого типу, переважно на платформі На урок та Всеосвіта, де маю
свою сторінку. Вони дозволяють раціонально оцінювати за допомогою засобів логічного
мислення під час обробки інформації.
За результатами таких тестів можна визначити рівень
готовності та бажання учнів вивчати цю тему, гарантується конфіденційність,
створюється психологічно комфортна атмосфера.
Аналіз тестів по визначенню мотивації досягнень дозволяє мені зробити висновок і про позитивний вплив засобів логічного мислення на мотивацію учнів щодо досягнення успіху: число тих школярів, що почувають себе на уроці впевнено, постійно збільшується; мотив прагнення до успіху з'явився майже у половини учнів.
Слайд 14
Використання засобів розвитку логічного мислення дозволяє
покращити якість освітніх послуг з метою задоволення потреб суспільства. На
сьогоднішній день – це один із найефективніших засобів із всіх, якими володіє
вчитель. Однак, він доцільний тільки в тих випадках, коли він дійсно дає
реальні переваги в порівнянні з традиційними методами.
Емоційний настрій уроку зовсім інший, ніж при
використанні традиційних наочних посібників, а результативність вивчення
математикии значно підвищується.
На уроці учні показують високу активність, проявляють
зацікавленість до розробки презентацій до матеріалу уроку, тим самим вони
стають його співавторами. Таким чином здійснюється особистісно – орієнтований
підхід у навчанні учнів. Розвиток логічного мислення дозволяє підвищити
самостійність работи здобувачів освіти.
Отже, використання різних методик, технологій в освітньому процесі під час викладання математики в умовах сьогодення розвиває абстрактне, логічне та критичне мислення, просторову уяву, творчий підхід до справи, допмагає формувати конкурентноспроможну, готову до швидких змін особистість.
Слайд 15
Як говорив відомий педагог А.Макатенко: «Педагогічна майстерність не є справою талановитих людей, майстром може зробитися кожний, якщо йому допоможуть і якщо він сам буде працювати», тому я намагаюся постійно йти в ногу з швидкими змінами в освіті. Опрацьовую методичні та дидактичні новинки, ділюся з колегами на засіданнях предметно методичної комісії вчителів природничо-математичного циклу, якої я вже багато років є керівником. Разом плануємо і проводимо цікаві методичні та практичні заходи, обмінюємось перспективним педагогічним досвідом, секретами власної педагогічної майстерності.
Слайд 16
На
відкритих уроках демонструємо сучасні технології, інтерактивні форми
організації активної спільної діяльності вчителя і учнів. Проводимо тренінги і
майстер класи. Залучаємо учнів до цікавих заходів, вчимо самим проводити
елементи дискусії чи конкурсу, придумувати власні цікаві математичні завдання,
демонструвати і застосовувати їх в практичній діяльності.
Досвідом своєї роботи по використанню засобів логічного мислення для активізації пізнавальної і творчої активності учнів на уроках математики я ділилася на засіданнях предметно методичної комісії в ліцеї, педагогічної ради під час різних методичних заходів, давала відкриті уроки для вчителів нашого закладу.
Слайд 17
У позакласній роботі теж використовую цікаві традиційні та інноваційні форми і методи для розвитку логічного та критичного мислення школярів.
Слайд 18
Активні і впевнені в собі учні стають призерами та
переможцями різних рівнів інтерактивних математичних конкурсів та олімпіад.
На слайді можете ознайомитися з результатами останніх
трьох років.
Робота над темою завершена, проте я планую удосконалити
прийоми роботи по розвитку логічного мислення учнів через більше використання
ресурсів Інтернет.
Результатом
роботи хочу бачити:
- подальше підвишення мотивації навчання і якості знань
учнів;
- подальшу активізацію їх пізнавальної і творчої
активності;
- результативну участь в олімпіадах та конкурсах.
Слайд 19
Доступність і практична значимість досвіду заключається в
тому, що теоретичні положения, практичний матеріал, види завдань, які описані в
роботі, можуть бути успішно використані вчителями-предметниками для навчання
математики в умовах НУШ в сучасному закладі освіти.
Немає коментарів:
Дописати коментар