Впровадження інноваційних методів і форм
роботи з метою удосконалення уроку як засобу розвитку творчої особистості
вчителя й учня в системі особистісно орієнтованого навчання
Сучасна
українська освіта має відповідати запитам з боку суспільства та особистості,
потребам економіки, а також світовим тенденціям. Час змінюється,
змінюються діти, змінюються їхні запити, пізнавальні інтереси, їхні можливості,
потреби, змінюються завдання і цілі сучасної шкільної освіти. У зв’язку цим
роль вчителя змінюється радикально. Педагог уже не є носієм знань. У першу
чергу він організовує навчальний процес так, щоб діти проявили низку набутого
досвіду, самостійність у навчанні, самоконтроль, особистісну готовності до
життя. У своїй роботі керуюся словами «До кожної дитини ключ знайти, у праці
результат хороший мати, упевнено і творчо до мети іти, з любов'ю серце дітям віддавати».
Перш ніж продовжити, хочу коротко ознайомити вас із анкетними даними:
я корінна межівчанка, освіту здобувала у Межівській
середній загальноосвітній школі №2, Красноармійському педагогічному училищі, у
Бердянському державному педагогічному університеті. Тепер працюю вчителем
початкових класів у рідній школі, маю 13 років педагогічного стажу, другу
кваліфікаційну категорію. У цьому навчальному році поставила перед собою
завдання: атестуватися на першу кваліфікаційну категорію.
Кожен із нас намагається створювати освітнє середовище,
де учень самостійно вирішує в умовах невизначеності, вчиться вибирати різні
підходи до вирішення своїх проблем, формування навичок і прийомів глибокого
аналізу ситуацій. Обираючи свою навчальну модель, апробую і впроваджую сучасні
освітні технології. Я обрала для себе проблемну тему «Впровадження інноваційних методів і форм роботи з
метою удосконалення уроку як засобу розвитку творчої особистості вчителя й учня
в системі особистісно орієнтованого навчання».
Завдання сучасної української освіти, полягає, насамперед, у формуванні
особистості з гнучким розумом, із швидкою реакцією на все нове, з розвинутими
потребами подальшого пізнання та самостійної дії, з добрими орієнтувальними
навичками й творчими здібностями, тому основними принципами моєї діяльності є:
- презумпція талановитості дитини
- цінність дитинства
- радість пізнання
- безпека учнів
- здоровий спосіб життя
Для того, щоб реалізувати всі освітні завдання, принципи роботи дуже
важливою у моїй діяльності самоосвіта. Із задоволенням я стаю слухачем курсів
підвищення педагогічної майстерності, ZOOM - конференцій, вебінарів. Лише
вивчаючи, шукаючи, думаючи, співпрацюючи, ти досягаєш професіоналізму.
Ключовим завданням освіти сьогодення є
створення школи, яка даватиме учням не тільки знання, а й вміння застосовувати
їх у повсякденному житті. Щоб створити
успішне освітнє середовище у своїй практиці впроваджую кейс – технологію – одну
із форм інтерактивного навчання. Ця технологія допомагає учням формувати
інтерес до навчання, позитивну мотивацію та бажання досягти успіху в житті. Суть методу полягає в використанні
конкретних випадків (ситуацій, історій, тексти яких називаються «кейсом») для
спільного аналізу, обговорення або вироблення рішень учнями з певного розділу
навчальної дисципліни. Що потрібно врахувати при використанні цієї технології в
початковій школі? Обов’язково повинна бути ігрова оболонка, діти можуть досягати
цілі різними способами, в роботу повинен бути включений кожен учасник,
результати гри можуть бути різними, як позитивними, так і негативними.
Цінність
кейс-технології полягає в тому, що..
- вона одночасно відображає не тільки
практичну проблему, а й актуалізує певний комплекс знань, який необхідно
засвоїти при вирішенні цієї проблеми,
- розвиває уміння аналізувати і встановлювати проблему;
- чітко формулювати, висловлювати та аргументувати свою позицію;
- спілкуватися, дискутувати, сприймати й оцінювати вербальну і невербальну
інформацію;
- приймати рішення з урахуванням конкретних умов і наявності фактичної
інформації.
Кейс-технології
допомагають:
- зрозуміти, що найчастіше не буває одного єдиного вірного рішення; ·
- виробити впевненість в собі і в своїх силах, відстоювати свою позицію і
оцінювати позицію опонента;
- cформувати стійкі навички раціональної поведінки і проєктування діяльності
в життєвих ситуаціях;
- підвищити мотивацію навчання в учнів;
- формувати комунікативні навички та вміння працювати в команді;
- розвинути інтелектуальні навички в учнів, які будуть ними затребувані при
подальшому навчанні та у професійній діяльності.
Технологія роботи з кейсом в освітньому процесі
порівняно проста і включає в себе такі етапи:
- індивідуальна самостійна робота учнів з
матеріалами кейса;
-робота в малих групах за погодженням бачення
ключової проблеми та її рішень;
-презентація та експертиза результатів малих груп
на загальній дискусії.
До кейс - технологій відносяться:
- метод ситуаційного аналізу - ситуаційні завдання та
вправи, аналіз конкретних ситуацій;
- метод інциденту (у суперечці вміл відстоювати
правильність свого рішення, точки зору);
- метод розбору ділової кореспонденції (кейс з детальним
описом ситуації: пакет документів, що допомагають знайти вихід зі
складного становища;
- ігрове проєктування;
- метод ситуаційно-рольових ігор;
- метод дискусії.
Кейс –
технологію урізноманітнюють інтерактивні вправи: «Кластер», «Кубуванння», «Коло
ідей», «Мікрофон»,
рольові та імінаційні ігри, колективні проєкти, дослідницька робота, «Авторське
крісло» тощо, які відкривають широкий простів для творчості, самостійності,
розвивають критичне мислення, уміння аналізувати інформацію, допомагають
формувати життєві компетентності. Практична ситуація викликає
інтерес до процесу навчання, оскільки стає ясно, яких теоретичних знань не
вистачає для вирішення проблеми.
Формуванню
особистості, готової до життя, допомагає позаурочна виховна діяльність,
основними напрямками якої є:
-
взаєморозуміння
-
формування учнівського колективу
- розвиток особистості
- творчий підхід
- толерантність
- патріотизм
- співпраця з батьками
Нова українська школа – це простір життя дитини,
тут вона не готується до життя, а живе. Я намагаюся залучати своїх вихованців
до всіх видів діяльності в позаурочний час, урізноманітнювати цей освітній
процес. Проводжу літературно-музичні
вечори, інтелектуальні та спортивні змагання, квести, спартакіади народних ігор, родинні свята, рольові
ігри, колективно творчі справи, проєкти.
Творча діяльність у дитячі роки – умова та засіб
максимального розкриття творчих здібностей, активізації емоційно – почуттєвої,
комунікативної сфер пізнавальних інтересів та духовного потенціалу школярів. Творчість відкриває в дитячій душі ті куточки, у яких дрімають джерела добрих почуттів.
Мої учні призери та переможці інтелектуальних та творчих конкурсів:
Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика;
творчого конкурс «Собори наших душ»;
Міжнародної гри з зарубіжної літератури «Sunflower»;
Міжнародного конкурсу «Змагаймося за нове життя!», присвяченого Лесі
Українці.
Плани на майбутнє – не зупинятися!
Зараз
підсилюється висока роль учителя як партнера у вихованні, розвитку освіченої
особистості. Треба пам'ятати, що учень, який навчається з
радістю, бажанням, творчістю, креативом – це птах, який стрімко набирає
швидкість, щоб подолати гори, які ми йменуємо життям.
Немає коментарів:
Дописати коментар