Формування позитивної мотивації на уроках фізики та
астрономії засобами інноваційних форм та методів
Сучасний
етап розвитку системи освіти в Україні характеризується освітніми інноваціями,
спрямованими на збереження досягнень минулого і, водночас, на модернізацію
системи освіти відповідно до вимог часу, новітніх надбань науки, культури і
соціальної практики. Характерною особливістю цього періоду розвитку
педагогічної освіти є пошук нових змісту, форм, методів і засобів навчання;
розгортання широкої експериментальної роботи, спрямованої на впровадження
освітніх інновацій на засадах сучасної філософії освіти.
Викладання
фізики, в силу особливостей самого предмета, є сприятливою сферою для
застосування сучасних інформаційних технологій. ІКТ, інтерактивні методи
застосовуються мною як при проведенні уроків, так і в організації позаурочної
діяльності учнів. Вони сприяють підвищенню рівня навчальної активності
школярів на уроках, роблять навчальний процес більш цікавим та ефективним. Під
час інтерактивного навчання учень стає не об'єктом, а суб'єктом навчання, він
відчуває себе активним учасником подій і власної освіти та розвитку. Це формує
у школярів внутрішню мотивацію до навчання та спонукає їх до саморозвитку та
самоспостереження. У зв'язку з цим, як показує практика, найефективніші уроки,
побудовані за традиційною методикою із застосуванням елементів інтерактивного
навчання.
Хочу
поділитися з вами своїм досвідом і своїми напрацюваннями.
Проблема,
над якою я працюю: «Формування позитивної
мотивації на уроках фізики та астрономії засобами інноваційних форм та методів»
Життєве
кредо:
«Моя
гордість – мої учні, моя професія, моя школа!
Мотиви, які
понукають до здобуття знань можуть бути різними. До них відносять перш за все
широкі соціальні умови. Однак, як свідчать дослідження, серед усіх мотивів
найдієвішими є інтерес до знань. Тому у своїй професійній діяльності намагаюся
впроваджувати нетрадиційні прийоми в розумному поєднання з традиційними формами
та методами(прийоми навчання).
Враховуючи сучасну методику
викладання фізики, я створюю всі необхідні умови для активної самостійної
діяльності учнів у навчально-виховному процесі, стараюсь забезпечити формування
цілісної особистості кожного учня. Цьому сприяють різні форми діяльності:
фронтальна, індивідуальна та колективна.
Для
активізації навчального процесу я застосовую:
-
прийоми
колективного способу навчання (фізична вікторина під час опитування,
«незакінчене речення» , «шпаргалка», назвати чи дописати формули»
-
групову та парну
форми навчання
-
взаємонавчання
-
лекції-діалоги
-
ділові ігри під час
закріплення навчального матеріалу(«вірю-не вірю», «упізнай героя», «третій
зайвий)
-
навчальні консультації
У
своїй практичній діяльності я віддаю перевагу колективній методиці
взаємонавчання. Кожен учень має можливість протягом уроку вільно спілкуватися
фізично грамотною мовою. Для мене головне - це значне підвищення інтересу до
фізики, з одного боку, і великий стимул до самовдосконалення кожного учня - з
другого. Головне моє завдання полягає не лише передавати учням знання, а й у
тому, щоб розвивати в них бажання самостійно здобувати нові знання, вчити
самостійно осмислювати прочитане і виділяти головне. Це дає змогу формувати в
учнів навички користуватися додатковою літературою: науково-популярними
книжками, статтями з науково-популярних журналів, довідниками, словниками,
енциклопедіями, інструкціями до приладів.
Процес
навчання - не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня. Він
потребує напруженої розумової роботи дитини та її власної активності в цьому
процесі.
Для
ефективного застосування інтерактивних технологій, зокрема для того, щоб
охопити весь необхідний обсяг матеріалу і глибоко його вивчити, я старанно
планую свою роботу
Найбільше
уваги приділю індивідуальній і колективній (парна, групова) формам роботи, що
сприяє диференціації навчання (діти відрізняються своїми задатками, а навчити
всіх треба). Часто використовую диференційні заходи (прихована, напівприхована
і відкрита диференціація).
На
уроках створюю сприятливий психологічний клімат (гуманізація стосунків,
емоційного стану учнів та оптимізму діяльності). По мірі можливості навчаю
дітей формам і способам розумової діяльності: уміння спостерігати навколишню
дійсність, уміння думати, порівнювати, узагальнювати. Формую творчі можливості
дітей, інтерес до творчості.
Наука
- дочка здивування і допитливості. Тому на уроках використовую парадоксальні
запитання, які викликають здивування учнів, змушують їх думати, і найголовніше
- привертають увагу кожного, сприяють кращому розумінню законів і явищ.
На своїх
уроках прагну показати дітям всю багатогранність фізичної науки, адже саме
фізика формує світогляд людини, дає розуміння природних явищ. А де, як не на
уроках фізики, можна навчити дітей логіки мислення і вміння застосовувати на
практиці й математичні знання та навички.
Саме фізика
вчить дітей за допомогою математичного апарату моделювати природні явища,
ситуації, що виникають в реальному житті. Мабуть, тому присвячуємо дуже багато
часу біофізиці звуку, електричним явищам у живій природі та взаємозв’язку
оптики і біології, пояснюю, що «…світ складається з таємниць, які не можна
відкрити в один день: природа не показує нам їх усіх разом…»(Люцій Сенека), а
робити відкриття не тільки дуже цікаво, а й корисно. І саме цілеспрямоване
використання інноваційних методів навчання під час уроків та в позаурочній
роботі сприяє розвитку дослідницької та пошукової діяльності, а також «дає в руки»
інструменти для творчого освоєння світу.
Звичайно, я
прагну, щоб мій випускник був:
- технічно
високоосвіченою особистістю, спроможною гнучко адаптуватися в умовах стрімкого
технічного прогресу та змін довкілля;
- грамотним
природодослідником;
- бути
обізнаним з новими ідеями, знати, де можна їх використовувати;
- завжди
бути високоморальною, комунікативною людиною, за якою – майбутнє України.
Немає коментарів:
Дописати коментар