неділя, 11 грудня 2022 р.

З досвіду роботи вчителя біології та хімії Зіненко А.О. (атестація 2022 рік)


Вровадження  інтерактивно-комунікаційних технологій (форм і методів навчання) для мотивації пізнавальної діяльності на уроках біології

«Для того щоб навчити іншого,

потрібно більше розуму, ніж для того,

щоб навчитися самому» (М. Монтель)

Проблема над якою  я працюю «Вровадження  інтерактивно-комунікаційних технологій (форм і методів навчання) для мотивації пізнавальної діяльності на уроках біології». Для розкриття педагогічної проблеми проводжу широке упровадження ІКТ у навчальний процес під час навчання біології в умовах роботи основної та старшої школи.

Активно розвиваю свій досвід практичного застосування ІКТ в навчально-виховному процесі під час вивчення біології в умовах оптимізації навчання для розвитку їх критичного і логічного мислення, пізнавальної активності та творчих здібностей, поєднання біологічних знань з життєвим досвідом та майбутньою професійною діяльністю.

 Використання мультимедійних технологій дає змогу використовувати: інтерактивні ігри, тренажери, тести, наукові проекти, віртуальні подорожі, анімації, наукові ролики, творчі завдання і ін. Із залученням QR-кодів можна зашифровувати та отримувати швидкий доступ фактично до будь-якої інформації у мережі інтернет: навчальні відео, завдання для квесту або практичної роботи.

Вплив інтерактивного навчання на розвиток особистості й самореалізацію базується на увазі до кожного учня, створенні позитивного настрою, який спрямований на розвиток дитини. За допомогою інтерактивних прийомів («Мозковий штурм», «Знайди помилку», «Брейн-ринг», «Розгадай кросворд», «Правда чи ні», «Мікрофон», «Переваги та недоліки», «Сутуаційні задачі») формую в учнів вміння спілкуватися, висловлювати свою думку. Дані прийоми стимулюють самоосвітню діяльність учнів, допомагають їм самореалізовуватись, сприяють розвитку мислення, пізнавальних інтересів і здібностей.

При використанні мультимедійних технологіїй, учні спонукаються до творчої самостійності у проєктній діяльності, створенні та захисті навчальних проектів, які розвивають творчі, пошукові, дослідницькі здібності учнів, підвищують їх пізнавальну активність, сприяють формуванню навичок, що можуть стати корисними в житті, дають можливість вільно орієнтуватися в інформаційному середовищі, аналізувати, систематизувати та обробляти отримані дані, формувати власне бачення проблеми та способів її вирішення.

Інформаційні технології створюють рівні умови для самовираження та самоствердження учнів.

Стрижнем майстерності вчителя є його компетентність, яка не дозволяє йому працювати нижче відповідних стандартів та передбачає успішну здатність приводити у відповідність свою роботу з новими вимогами життя і суспільства.

У своїй роботі я використовую різні прийо­ми інтерактивних технологій: термінологічна дуель, бліц-турнір, ро­льова гра, біологічний диктант, дебати та дискусії, мозковий штурм, спіймай помилку,  ігри «Логіч­ний ланцюжок», тестові вправи «Закінчи речення», «Вибери зайвий термін», «Встанови відповідність», тощо.

На своїх уроках часто використовую творчі (ситуативні, проблемні) завдання — це взаємозв'язок пізнавального та розумового завдань. З такими завданнями підтримуються основні компетентності у природничих науках і технологіях.

Його розв'язання вимагає від учня за­стосування раніше засвоєних знань та вмінь у новій ситуації, їх комбіна­цію та переплетення, побудову їх на основі способу розв'язання, бачення нової проблеми в традиційній ситуа­ції, бачення структури і нової функ­ції об'єкта. Важливе також напру­ження думки, збудження розумової діяльності. Най ефективнішим результатом на уроці вважаю, коли здобувачі освіти можуть самостійно сформулювати проблему та знайти шляхи її вирішення. Даний прийом можна застосовувати на уроках старшої навчальної ланки, наприклад, 10 клас тема «Захист і збереження біосфери»:

„Конкурс смутку”

Вчитель. Необхідно продовжити фразу: „ Я засмучений тим, що...”

(Приклади деяких висловів учнів: все менше чистого повітря;   купи сміття у лісі; забруднені ріки та озера; Чорне море  - найзагазованіше  з усіх морів світу; нестача питної води в великих містах та ін.).

Але сумувати далі немає коли, настав час приймати рішення.

Вибір запропонованих варіантів вирішення екологічної проблеми.

         Учням пропонується аркуш із сформульованими екологічними проблемами. На іншому аркуші -  готові рішення цих проблем. Потрібно з’єднати стрілками  екологічні проблеми із шляхами їх вирішення. Аркуші із виконаними завданнями презентують перед класом.

Дуже часто використовую дидактичні задачі. До системи уроків вони включаються епізодично. Наприклад, під час закріплення матеріалу пропоную учням завдання зі розв’язування задач, що гарно підтримують розвиток математичної компетентності.

Інтерактивний прийом «Зацікав».

Розв’язання задачі (робота учнів у зошитах).

Учень-«кардіолог»: серце людини скорочується у середньому 70 разів за хвилину, при кожному скороченні виштовхується 50 мл крові. Який об’єм крові перекачує ваше серце за 6 уроків.

70*45 хв = 3150 разів скорочується серце за 1 урок

3150*50 мл = 157500 мл або 157,5 л за 1 урок

157,5 л * 6 = 945 л за 6 уроків

На своїх уроках часто використовую творчі (ситуативні, проблемні) завдання — це взаємозв'язок пізнавального та розумового завдань.

Його розв'язання вимагає від учня за­стосування раніше засвоєних знань та вмінь у новій ситуації, їх комбіна­цію та переплетення, побудову їх на основі способу розв'язання, бачення нової проблеми в традиційній ситуа­ції, бачення структури і нової функ­ції об'єкта. Важливе також напру­ження думки, збудження розумової діяльності. Використовую також рольові ігри, групові форми роботи. Наприклад, під час вивчення теми «Кров та кровообіг» організовується робота груп «Анатоми», «Фізіологи», «Кар­діологи», «Гігієністи», «Епідеміоло­ги», «Травматологи».

Діагноззакритий перелом обох кісток лівого передпліччя, розтягнення зв’язок правої стопи.

Порядок дій 1. Підготуйте шину або підручний матеріал для знерухомлювання руки, підкладіть під неї м’яку підстилку.

2. Знерухомте ліву руку, зафіксувавши ліктьовий і променезап’ястковий суглоби з допомогою шини або підручних матеріалів. У разі їх відсутності прибинтуйте руку до тулуба.

3. На час обробки перелому до зв’язок правої стопи прикладіть пляшечку з льодом або рушник, змочений холодною водою.

4. Після закінчення надання першої допомоги в разі перелому накладіть тугу пов’язку на праву стопу, знерухомивши гомілковостопний суглоб

Для школярів середньої ланки вважаю доцільно впровадження казок на уроках біології. Цей прийом дозволяє розвивати образне мислення, тренує пам'ять і в той же час допомагає розвантажити  мозок здобувачі освіти. Наприклад, казку можна використати на уроках в 6 класі для закріплення знань з  теми «Різноманітність життя».

Гра  «Казка»

Підніміть ліву руку вгору. Правою рукою візьміться за вказівний палець лівої – нехай він символізує царство Рослини. Уявіть свою улюблену квітку, яка виросла і зацвіла на вашому вказівному пальці.

Середній палець буде уособлювати царство Тварини. Уявіть, як на нього вистрибнула ваша улюблена тварина і говорить до вас.

А зараз візьміться за безіменний палець. Нехай він представляє царство Гриби. Уявіть, що цей палець перетворився на гриб.

 Потім торкніться до мізинця. Він найменший і тому символізує мікроорганізми (бактерії), які входять до царства Дроб’янок.

Залишається великий палець, який направлений вбік від інших – нехай він позначає царство Віра (віруси) – неклітинні форми життя.

Щоб краще все запам’ятати, складіть кулак і побачите, що чотири пальці символізують рослин, тварин, гриби і бактерії (організми клітинної будови), бо вони тримаються разом, а великий - віруси (мають неклітинну будову), окремо, лише торкається до них.

Особливо ефективною є робота в парах. Перевага цієї технології в тому, що учні отримують можливість спілкуватися, порівнювати, вільно висловлювати свою думку, робити спільні висновки. Роботу в навчальних групах будую на принципах рівноправності, намагаюсь активізувати роботу кожного учня.

 «Кластер» до теми «Харчові зв’язки» 9 клас

З метою створення мотивації у учнів їм пропонується вчителем із поданих слів утворити ланцюги живлення. Учні працюють у парах і свої ланцюги прикріплюють на дошці

Слова: сонечко, яструб, попелиці, водорості, карась, дафнії, миша, лисиці, комахоїдні птахи, їжак, людина,  коров'ячий послід,  рослинний перегній, личинки мух, хижаки, рослини, щука, зернівка пшениці, дощовий черв’як, кріт.

Приклади можливих ланцюгів живлення:

1. рослини –  попелиця – сонечко – комахоїдні птахи – яструб

2. водорості – дафнії – карась – щука – людина

3. зернівка пшениці – миша – їжак – лисиця

4. рослинний перегній    дощові черв'яки  – кріт

5. коров'ячий послід – личинки мух  – комахоїдні птахи  – хижаки

«Логічний ланцюжок»

Учні діляться на 3 групи. Кожній групі вчитель пропонує  цитати з тексту, які потрібно поєднати в логічний текст.

 «Піраміда біомаси»

Піраміда біомаси - показує співвідношення загальної кількості живої речовини на трофічних рівнях харчового ланцюга (5)

Піраміда біомаси відрізняється проміжним характером в озерах і ставках, так як тут рівноцінні ролі продуцентів, тобто великих прикріплених рослин і мікроскопічних водоростей (1)

Може мати два графічних різновиди - правильна і обернена (2)

У молодих екосистем вершина піраміди вужча, ніж у зрілих; піраміда може бути оберненою у відкритих і глибоких водах, де продуценти невеликі за розміром і живуть недовго (3) 

Спостерігаються наступні закономірності: піраміди з широкою основою і вузькою вершиною характерні для наземних і мілководних екосистем, в яких продуценти мають великі розміри і живуть порівняно довго (2)

Дитина повинна від­чувати радість від навчання, від того, що може зробити те, до чого її спону­кає вчитель, тому добираю посильні завдання, але поступово ускладнюю їх. Для цього я диференційовано використовую різноманітні завдання, вправи на різних етапах уроку. Це індивідуальні завдання за картками, різного рівня додаткові завдання під час виконання лабораторних заліко­вих робіт, індивідуальне та фронталь­не опитування. Навіть під час бесід і диспутів діти отримують питання різних рівнів, що спонукає їх до на­пруженої роботи.

В своїй роботі використовую різноманітні ігри, вправи, логічні задачі у вигляді комп’ютерних презентацій, а також створених на сервісі LearningApps та платформі На Урок. Застосування на уроках інтерактивних тестів, вправ, створених на сервісі LearningApps, дозволяє швидко перевірити ступінь засвоєння матеріалу у всіх учнів, стимулює розвиток інтересу до навчання.

Жодна технологія не є універсальною, тому кожна з них вимагає вироблення власного технологічного підходу до її використання в конкретних ситуаціях.

Вищезазначені форми, прийоми та методи роботи дають результат в навчальній та творчій діяльності учнів. Мої учні є переможцями шкільного та районного турів олімпіад з біології, переможцями обласного туру олімпіад з екології. Нагороджені дипломами 1 ступеня Міжнародного дистанційного конкурсу «Олімпіс» 2020. В 2021 році учень 11 класу посів ІІІ місце в Малій академії наук з науковим проєктом «Дослідження та екологічна оцінка стану рекреаційної гідроекосистеми за видовим багатством фітопланктону», учениця 10 класу посіла ІІ місце в конкурсі Юних натуралістів з дослідницьким проєктом «Дослідження методів розмноження лілій».

Сходинкою до особистого росту учнів вважаю позакласну роботу, яка стала вже традиційною в житті учнів: «Тиждень біології та екології»,  природоохоронні акції «Збережемо первоцвіт», «Лелека» (ІІ місце за групову роботу), «Годівничка», «День зустрічі птахів», де отримала ІІ місце за найкращий виховний захід,  проведення брейн-рингів, квестів, конференції для старшокласників, різноманітні екскурсії, екологічні стежки тощо. Під час навчально-виховної роботи в школі велику увагу приділяю формуванню ключових компетентностей, зокрема, компетентність екологічної грамотності та здорового життя.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар