понеділок, 6 грудня 2021 р.

СТВОРЕННЯ КОМУНІКАТИВНИХ СИТУАЦІЙ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

 З досвіду роботи вчителя англійської мови

Жовнір Надії Іванівни

Мій педагогічний стаж 33 роки, з них понад 20 років працюю в освіті і у цій школі. Маю вищу освіту.

Проблема, над якою я зараз працюю «Створення комунікативних ситуацій на уроках англійської мови». Раніше я досліджувала тему «Ефективні засоби розвитку комунікативних компетентностей у процесі навчання англійської мови».

Оскільки, відповідно до діючого законодавства стосовно освітньої галузі України, метою повної загальної середньої освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості. Одна із ключових компетентностей як учня, так і вчителя - спілкування іноземними мовами а саме: уміння належно розуміти висловлене іноземною мовою і самому вільно висловлювати свої думки іноземною мовою. Тому я вважаю проблему, над якою я сьогодні працюю, актуальною і своєчасною.

Одним із шляхів підвищення ефективності навчального процесу є застосування на уроках англійської мови інноваційних технологій, що допомагає долучати учнів (особливо неактивних) до активної діяльності. Це формує інформаційну культуру в учнів, активізує їх пізнавальний інтерес і, взагалі, робить заняття більш наочним і інтенсивним.

Основні форми навчання (я в цьому переконана і використовую на своїх уроках) – робота в групах, парах та індивідуальна. Значне місце у формуванні комунікативної компетентності посідають проблемні ситуації, дискусії, комунікативні творчі завдання, асоціативні кола, вікторини,  методи «Коло ідей», «Мікрофон», «Мозковий штурм, (метод для використання досвіду учнів, спонукає їх проявити уяву та творчість, дає можливість їм висловлювати свої думки (тема «Тварини», 2 клас). Інколи під час використання цього методу, учні можуть об’єднуватися у групи, або працювати у парах), «Сніжка» (цікавий, особливо для учнів початкової та середньої ланки), метод незакінченого речення та прийом «збери речення» використовую в усіх класах і вважаю його ефективним (у старших класах під час виконання завдань зразку ЗНО). Дискусія – це активне висловлювання власних думок, використовуючи уже наявні знання. Тому цей метод я застосовую під час узагальнення вивченого з теми, а у старших класах можу використовувати на початку вивчення нової теми.  

Метод проєктів вважається одним з найефективніших для розвитку комунікативних здібностей школярів. Працюючи над створенням проектів з тієї чи іншої теми, учні перебувають у пошуку нових ідей, намагаються їх реалізувати яскраво, цікаво, не стандартно. Тому проектна робота допомагає вчителю активізувати діяльність учнів, заохотити їх та спонукати до самостійного творчого пошуку. На своїх уроках я до цього часу не широко використовувала цей метод. Зараз маю на меті розвивати його і застосовувати.

Одним з ефективних засобів активізації та інтенсифікації діяльності учнів на уроках англійської мови є використання різноманітних ігрових форм, оскільки основна функція гри полягає в тому, що вона є засобом навчання, розвитку і виховання. Таку форму організації навчального процесу я активно використовую на уроках у 1-2 класах.

Учні середньої ланки (5-6 кл.) дуже полюбляють різні види змагань. Тому на уроках активно використовую «вікторини», «брейн-ринги», «загадки», «бінго», «лото», «складання пазлів», тощо. Гра сприяє (я у цьому вже упевнилась) високому ступеню мотивації учнів до говоріння й залучення їх у природно-мовну ситуацію, якісному граматичному оформленню мовного висловлення, зняттю тривожності, позитивному емоційному фону на уроці, кращому запам'ятовуванню граматичних структур й розвитку здатності творчої уяви. І, звичайно ж, підвищує інтерес до вивчення англійської мови.

Стійка увага учнів протягом усього уроку забезпечується завдяки тому, що міняються різні види і форми роботи. По можливості, використовую аудіовізуальні засоби (у 1-2 класах, майже на кожному уроці), що сприяє активізації і легкості засвоєння навчального матеріалу, зняттю перевтоми учнів, глибшому проникненню в сутність навчального процесу. Намагаюся раціонально розподілити час на уроці, вибираю оптимальний темп проведення уроку. В своїй роботі використовую власноруч зроблену наочність, роздатковий матеріал. Намагаюсь підбирати тексти для читання та аудіювання сучасні з цікавим для підлітків змістом (особливо 9-11 класи), використовуючи ресурси та рекомендації  British Council в Україні та Macmillan Education for Teachers в Україні. Продумую тип, структуру уроку та визначаю його мету. Намагаюся вдало здійснювати мотивацію навчальної діяльності учнів, щоб викликати інтерес до предмету та до навчання, створювати доброзичливу атмосферу співпраці.

Важливе значення  на уроках англійської мови має надання учням візуального уявлення про життя, традиції, мовні реалії англомовних країн. Для цієї мети використовую (по можливості) навчальні відеофільми.

Використання відео на уроках сприяє індивідуалізації навчання і розвитку вмотивованості мовної діяльності учнів. Підчас використанні відеофільмів та відео фрагментів на уроках іноземної мови розвиваються два види мотивації: самомотивація, коли фільм цікавий сам по собі та мотивація, яка досягається тим, що учневі буде доведено, що він може зрозуміти мову, яку вивчає. Це приносить задоволення і додає віри в свої сили і бажання до подальшого вдосконалення.

 Для учнів початкової ланки використовую різні тематичні відеопісні та уривки з мультфільмів серії 'Magic English'.

Часто використовую на уроках відеопісні та відеофізкультхвилинки.

В старшій ланці під час вивченя окремих тем я використовую мультимедійний посібник "Word on the Street", який створено Британською Радою. Посібник дуже цікавий, пропонує вивчення англійської мови та культури на основі телепрограми “Word on the Street”, вміщує відповідні завдання, які учні виконують після перегляду фільмів.

Не дивлячись на те, що ми вже відпрацювали проблему особистісно – зорієнтованого навчання, питання це є актуальним. Тому я активно застосовую  методи створення та відтворення діалогів, створення та вирішення проблемних ситуацій, виконання творчих завдань.

Маю електронні посібники для учнів 10-11 класів з тематичними завданнями у форматі ЗНО, які я використовую на свої уроках та представляла матеріали на засідання ПМК вчителів іноземної мови Межівської СТГ. Маю вже добірку уроків по темі «Магазини. Покупки» для 6 класу та «Погода. Природа» - для 5 класу.

Під час дистанційного навчання уроки проводила у режимі синхронного та асинхронного  навчання. Це Zoom уроки – для учнів 6 - 11 класів , аудіо уроки – для учнів 1-5 класів.

Мої учні щороку є переможцями районного та учасниками обласного етапів учнівських олімпіад з англійської мови. Приймаємо участь у інтерактивних конкурсах «Грінвіч».

Надалі планую підвищувати свій професійний рівень. Наразі проходжу курси, організовані Британською Радою. Приймаю участь у вебінарах, онлайн семінарах, тренінгах. Намагатимусь організовувати навчальний процес так, щоб і надалі підвищувати зацікавленість учнів англійською мовою.

Немає коментарів:

Дописати коментар