понеділок, 6 грудня 2021 р.

ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ

 

З досвіду роботи вчителя математики

Скорик Вікторі\ Миколаївни

       Сучасний стрімкий рух життя вимагає змін у всіх сферах життєдіяльності людини і освіта одна з найперших сфер, якої ці зміни безпосередньо стосуються.

Зміна ролі освіти в суспільстві зумовила виокремлення більшості інноваційних процесів. Раніше безумовними орієнтирами освіти були формування знань, навичок, інформаційних і соціальних умінь, що забезпечували готовність дитини до життя та розумілися як здатність пристосовуватися до обставин.

Відтепер освіта здебільшого орієнтується на створення таких техноголій і способів упливу на особистість, які утворюють баланс між соціальними й індивідуальними потребами та запускають механізм саморозвитку (самовдосконалення, самоосвіти), готуючи особистість до реалізації власної індивідуальності та змін у суспільстві. Основою розвитку життєвих компетентностей мають стати такі технології навчання, які забезпечували б пізнавальну активність і самостійність учнів, сприяли б формуванню навичок застосовувати опановані знання на практиці.

Сьогодні існує чимало захопливих інноваційних технологій: методів , прийомів, дидактичних ігор, вправ, пошуково-ситуаційних і проблемних завдань, які розвивають творчу особистість, інтерес до пізнання, самостійність мислення, уміння приймати конкретні рішення, реалізовувати власні міні-проєкти. Такими є інтерактивні технології.

Тому, проблема, над якою працюю, це – «Використання інтерактивних технологій (форм і методів навчання) в розвитку творчої особистості».

Адже саме сутність інтерактивних технологій полягає в тому, що навчання відбувається шляхом взаємодії учасників навчально-виховного процесу. Це співнавчання (колективне, кооперативне, навчання у співпраці), у якому вчитель та учні є суб'єктами навчання, тільки вчитель виступає в ролі організатора процесу навчання, лідера групи учнів.

Для свідомого засвоєння знань з математики використовую практично-зорієнтовані завдання, які вимагають  від учня вирішення реальних життєвих ситуацій, практичних проблем, які виникають у повсякденному житті. Часто задачі мають міжпредметний характер, що вимагає інтеграції знань і способів діяльності різних предметів. Інтерактивні форми роботи ефективно сприяють створенню атмосфери співпраці і взаємодії, розвитку ініціативи. Вплив інтерактивного навчання на розвиток особистості й самореалізацію базується на увазі до кожного учня, створенні позитивного настрою, який спрямований на розвиток дитини. За допомогою інтерактивних прийомів («Мозковий штурм, «Власні приклади», «Незакінчена теорема», «Знайди помилку», «Брейн-ринг», «Розгадай кросворд») формую в учнів вміння спілкуватися, висловлювати свою думку. Дані прийоми стимулюють самоосвітню діяльність учнів, допомагають їм самореалізовуватись, сприяють розвитку мислення, пізнавальних інтересів і здібностей.

На своїх уроках я практикую сучасні технології, адже на таких уроках учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.

Особливо ефективною є робота в парах. Перевага цієї технології в тому, що учні отримують можливість спілкуватися, порівнювати, вільно висловлювати свою думку, робити спільні висновки. Роботу в навчальних групах будую на принципах рівноправності, намагаюсь активізувати роботу кожного учня.

Прикладами такої роботи є: взаємоперевірка виконаних завдань, гра «Запитання – відповідь».

Працюючи з учнями 5-6 класів вважаю за доцільне, більше застосовувати на практиці ігрові технології. Бо тільки через гру відбувається невимушене спілкування вчителя з колективом. У грі, на мою думку, розвивається уява, утверджуються образи фантазій, виниклих ідей, створюються продукти  діяльності, які є для дитини емоційно привабливими. Саме у грі, виявляються ті якості, що в майбутньому становитимуть основу професійності.

В своїм роботі використовую різноманітні ігри, вправи, логічні задачі у вигляді комп’ютерних презентацій, а також створених на сервісі LearningApps та платформі «На Урок», «Всеосвіта», Google форми. Застосування на уроках інтерактивних тестів, вправ, створених на сервісі LearningApps, дозволяє швидко перевірити ступінь засвоєння матеріалу у всіх учнів, стимулює розвиток інтересу до навчання.

Наприклад,

1.        При вивченні в 5 класі теми Види кутів пропоную дітям перевірити, як вони засвоїли даний матеріал на практиці. Використовуючи сервіс http://learningapps.org/watch?v=pekzgyn8501

2.        При вивченні в 6 класі теми Основна властивість дробу пропоную дітям скласти

Пазл http://learningapps.org/watch?v=pxcpqqyxc01

3.        При вивченні в 5 класі теми Натуральні числа пропоную дітям

Заповни пропуски http://learningapps.org/watch?v=pidd95ej201

4.        Проходження тестових завдань на платформі «На Урок»

5.        Створення тестових завдань, завдань на відповідність, введення своєї відповіді в додатку Гугл форми. https://forms.gle/xAzD5LF4DKNRZYxU7

Жодна технологія не є універсальною, тому кожна з них вимагає вироблення власного технологічного підходу до її використання в конкретних ситуаціях. Намагаюсь вибирати на кожному етапі роботи таку технологію, яка дасть змогу максимально використати власний творчий потенціал учня і досягнути найоптимальніший результат навчання.

На мою думку, пошук нових технологій навчання і продуктивне їх впровадження у навчально-педагогічний процес сприятиме забезпеченню підготовки учнів до об’єктивних змін, які спонукають їх до активних спроб самовиховання, самооцінки, саморозвитку, самовдосконалення.

Запрошую до співпраці!

Немає коментарів:

Дописати коментар