понеділок, 6 грудня 2021 р.

Леся Українка – погляд не в минуле, а майбутнє. Присвячується Лесі Українці у дні 150 – річного ювілею

 Робота на селищний фестиваль педагогічних технологій «EDUFEST Mezova – 2021»

Ковалевська Оксана Леонідівна

вчитель української мови та літератури 

вищої кваліфікаційної категорії 

Є люди, як свічки, згорають, відходять у небуття.

Є люди, як зірки, горять і світять все життя.

І. Важливий аспект виховання патріотизму – популяризація літературного надбання українських письменників.   

Сьогодення ставить перед педагогами важливе і невідкладне завдання – виховати свідомого громадянина, патріота рідної землі. Слова видатного педагога В.О.Сухомлинського «Вдихнути в юну істоту душу громадянина – це значить передати не тільки радість, захоплення, гордість за все те, що становить собою наші святині, а й сердечний біль, тривогу, турботу за долю цих святинь – свободу і незалежність, честь і велич, багатство і славу нашої улюбленої Вітчизни» можуть слугувати орієнтиром у вихованні молодого покоління. Утвердження громадянських цінностей, виховання почуття патріотизму, відданості справі зміцнення державності, активної громадянської позиції є одним із найважливіших пріоритетів загальноосвітніх шкіл.

Важливим аспектом у вихованні патріотизму є популяризація літературного надбання вітчизняних письменників. Учителі через світ книг розкривають здобувачам освіти сторінки історичного минулого й сьогодення українського народу, його культурної й духовної спадщини, намагаються показати красу і велич рідної природи та людей, закоханих у свій край, людей, які представляють Україну у світі. Усе це сприяє формуванню базової культури особистості, високої культури міжнаціональних взаємин.

У жодній зі світових літератур немає такого прекрасного сузір’я жінок письменниць, яке прикрашає українську літературу: легендарна поетеса Маруся Чурай, оспівувачка народного життя Марко Вовчок, аристократка літератури Олена Пчілка, гірська орлиця з гордим серцем Ольга Кобилянська, поетеса епохи Ліна Костенко… У цьому сузір’ї незгасною зорею сіяє ім’я Лесі Українки.

2021 – рік літераторки Лесі Українки, яка ввійшла у свідомість поколінь як символ незламності й боротьби, її талант поєднав пристрасть Прометея, мудрість філософа й хист художника. Відзначення ювілейних дат дає змогу по-новому оцінити роль тих, хто є стовпами нашої літератури і для історії, і для формування свідомості українців. Видатні особистості, такі як Леся Українка, стають безсмертними, оскільки їхні думки, почуття, переконання продовжують жити в їх творах.

150 років тому на українському небосхилі спалахнула нова, яскрава зірка Леся Українка, сильні промінчики якої пробивалися крізь хмаровиння хвороб, незгод, крізь тенета самодержавних указів, які забороняли українську мову. Яка роль родини Косачів у культурному житті України? У чому ж секрет таланту літераторки? Де ж брала хвороблива тендітна Леся сили й натхнення?

     Лариса Петрівна Косач - людина, чиї твори вчать бути Людиною, чия поетична пісня лине і наповнює наші серця патріотизмом, щоразу переконує нас у тому, що велике значення має соціум, у якому формується особистість. Зростала під впливом казкової волинської природи, рідного слова, пісні, народної традиції, любов до якої була прищеплена насамперед матірʼю Оленою Пчілкою. Духовне збагачення поетеси відбувалося під впливом висококультурних родин Старицьких, Лисенків, дядька по матері М. Драгоманова. Її талант розвивався завдяки природній спостережливості та глибокому потягу до знань. Усі ці чинники допомогли їй сягнути мистецьких вершин, стати письменницею європейського і світового рівнів.

Формування справжньої української інтелектуальної еліти, яка б розуміла Лесю Українку як культурну героїню світового масштабу,першочергове завдання вчителя української мови та літератури.

ІІ. Креативний підхід до вивчення та популяризації творчості Лесі Українки.

2.1. Урок української літератури – духовна скарбниця сучасності.

Сучасний урок залишається основною формою педагогічної взаємодії вчителя й учнів у школі третього тисячоліття. Він має бути компетентнісно зорієнтованим, спрямованим на формування ключових життєвих компетентностей з огляду на виклики сьогодення, спрямовані на формування здатності до самореалізації в соціумі; інноваційним із огляду на використання цифрових технологій, без яких сьогодні цивілізований простір просто не існує.

Вивчення творчого феномену Лесі Українки на уроках літератури має на меті популяризувати життя та творчість видатної української письменниці, чиє ім'я носить Східноєвропейський національний університет, дати об'єктивні знання про особливості стильової манери письма та еволюцію поглядів і прагнень літераторки, про її місце в культурному середовищі не лише української, а й світової літератури. Усе це дає вчителю розкрити сутність духовної атмосфери зламу ХІХ – ХХ століть, зорієнтувати здобувачів освіти у пошуках суспільного та естетичного ідеалу, зʼясувати актуальність і потрібність творчості Лесі Українки на нинішньому етапі розбудови української нації і держави.

Реалізувати мету уроку можна через відповідні форми роботи:

-           методи інтегрування допомагають зрозуміти, що все в житті взаємопов’язане, і отримані на інших уроках знання можуть знадобитися будь-коли;

-           кооперативне навчання формує лідерські якості, соціальні вміння, уміння працювати в команді;

-           рольові та ділові ігри ефективні тому, що наближають ситуацію до реального життя;

-           проектні технології формують творче мислення, почуття відповідальності, вміння працювати в команді та презентувати результати своєї роботи;

-           інтерактивні методи забезпечують активну діяльність учнів на уроці.

Усі ці форми роботи навчають здобувачів освіти за найпрогресивнішою методикою: навчайся, навчаючи інших.

2.2. Інтерактивні методи як засіб активізації та пізнавальної діяльності здобувачів освіти під час вивчення творчості Лесі Українки

Популярною зараз є форма роботи, спрямована також на командну діяльність – тімбілдінг. Вона прекрасно допомагає виконати задачі інтеграції навчання.

Тімбілдінг «Незгасна зоря Лесі Українки»

Кожна група виконує завдання, повʼязані з життям і творчістю Лесі Українки, презентуючи свої результати.

І група «Етнографи» (збір матеріалів про край, де народилася літераторка).

ІІ група «Біографи» (збір матеріалів про події, повʼязані з життям поетеси).

ІІІ група «Декламатори» (підбір творів Лесі Українки для виразного читання).

ІV група «Літератори» (складають художню рекламу на тему «У полоні Лесиного слова»).

Використовуючи тімбілдінг на уроках літератури, здобувачі освіти опрацьовують навички ефективної комунікації, управління часом, командної взаємодії, інтеграції знань з мистецтва, історії, мови, літератури.

Цікавим є метод «Соціальні ролі під час аналізу художнього твору».   У ході роботи учні обʼєднуються у групи: «Журналісти», «Мистецтвознавці», «Блогери», «Психологи», «Літературознавці» і опрацьовують художній текст (наприклад, Леся Українка «Кассандра»).

         Технологія «ПР-акція» індивідуально-групова робота учнів, спрямована на вироблення вмінь формувати громадську думку (наприклад, урок розвитку звʼязного мовлення «Поет як символ незламного духу»).

Одним зі способів підвищення ефективності уроків літератури є використання ситуативних завдань, що сприяють розвиткові самостійності й активності учнів у здобутті знань. У ситуативних завданнях моделюються мовні ситуації, тобто створюються умови, які залучають учнів у процес спілкування. Розвиваючи вміння співвідносити зміст і форму своїх висловлювань з мовленнєвою ситуацією, завдання цього типу дисциплінують мислення, формують уміння вибирати найдоцільніший варіант мовного матеріалу відповідно до конкретної ситуації спілкування.

Рольова гра «Перетворювальне мислення»

Учні за бажанням уявляють себе в ролі того чи іншого героя твору, що вивчається, і дають відповідь на питання однокласників.

Зразки питань під час вивчення драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня?»:

-            Мавко, ти погоджуєшся з думкою, що любов врятує світ?

-            Лукаше, якого щастя прагнув ти?

-            Дядько Леве, важко жити в гармонії з природою?

Метод «Сократівський діалог» або «Бесіда з Сократом»

Учні ставлять проблемні питання і шукають шляхи їх вирішення.

Зразки питань:

1.   Як ви думаєте, уміння передбачати майбутнє – нагорода чи покарання? (обговорення за змістом твору Лесі Українки «Кассандра»).

2.   Поезія «Соntra spem spero» це гімн життя і боротьби Лесі Українки?

3.   Чому Лесю Українку називають донькою Прометея?

Вправа «Лінгвістичний поєдинок»

До дошки виходить учень, який обирає собі супротивника, рівного за якістю підготовки. У ході діалогу вони добирають аргументи, щоб довести свою точку зору з проблемного питання (проблемне запитання «Що краще – коли кохаєш ти чи коли кохають тебе?» (інтимна лірика Лесі Українки)).

Розвиток комунікативної компетенції залежить від соціально – культурних і соціолінгвістичних знань, умінь і навичок, які забезпечують розвиток особистості учня, входження в соціум і сприяють її соціалізації в новому суспільстві. На уроках літератури використовую також такі інтерактивні технології: «Діалог», «Синтез думок», «Спільний проект» (із застосуванням комп’ютерних технологій), «Коло ідей», «Дебати», «Асоціативний кущ», «Сенкан», «Гронування», метод «Прес». 

Ефективним є той урок, на якому присутні глибокі теоретичні знання, ретельна підготовка, творчий підхід учителя, психологічний комфорт дитини. Важливим є те, що, застосовуючи елементи інтерактивного навчання на уроках української літератури, учні вчаться бути демократичними, критично мислити, співпрацювати, приймати рішення, спілкуватися з іншими. Інтерактивні технології допомагають якомога активніше реалізувати наскрізні лінії.

Використання відеороликів про життя та творчі надбання Лесі Українки також забезпечує міжпредметні звʼязки на уроці літератури, формує культурологічну компетенцію, дозволяє здобувачам освіти практично засвоїти навчальний матеріал, краще запамʼятати події та факти, особливості художніх творів. Учні й самі знаходять цікаві відео до уроків, презентують їх у класі замість сухих біографічних фактів із життя відомих людей.

Щоразу переконуюся в тому, що справжній урок літератури – це урок виховання громадянськості, почуттів добра і краси, утвердження високих моральних ідеалів, формування гармонійно розвиненої особистості, активної життєвої позиції молодого покоління.

2.3. Роль позакласних заходів у підвищенні загальнокультурного рівня учнів.

Як в урочний, так і позаурочний час із метою вшанування памʼяті та популяризації творчості Лесі Українки педагогічним колективом проводиться цикл заходів: літературна толока «Життєва зірка дочки Прометея», конференція «Досвітні вогні Лесі Українки», вікторина за творами літераторки, літературні батли «Зірка на імʼя Леся», поетичний флешмоб «Її вустами говорить народ», літературний вечір «Стояла я і слухала весну», години спілкування «Леся Українка – поетична квітка України», конкурс читців «Лесині читання», круглий стіл «Світова велич Лесі Українки», виставки дитячим малюнків за мотивами життя і творчості літераторки, перегляд документальних фільмів, відеороликів (буктрейлерів), конкурс творчих робіт, коміксів, кросвордів, кроссенсів, участь у І Міжнародному (VІІ Всеукраїнському) фестивалі-конкурсі учнівської та студентської творчості імені Марії Фішер-Слиж «Змагаймося за нове життя», присвяченому Лесі Українці; літературно-музична композиція за участі Скрипченко Катерини Василівни, ветерана-праці, вчителя української мови та літератури.  

2.4. Просвітницька робота для педагогічного колективу щодо популяризації творчості Лариси Петрівни Косач.

У закладі традиційними є педагогічні читання для вчителів «Довго щирими словами до людей промовлятиму я». Учителі української мови та літератури брали участь у лекційному проєкті «Осмислені і переосмислені» на платформі Prometheus, який присвячений життю та творчості найвідоміших постатей українського літературного скарбу (Тема 3. Леся Українка як культурна героїня ХХІ століття, лектор Віра Агеєва).

Відкрити для себе Лесю Українку, ближче познайомитися з її творчою діяльністю та особистим життям можна у шкільній бібліотеці. Тут діють інформаційні куточки, на яких розміщено книги з творами письменниці, цікаві матеріали.

ІІІ. Висновок.

Сучасна доступність до інформації дозволяє долучити здобувачів освіти до наукових та популярних надбань, які досліджують особливості творчості Лесі Українки. Так, учні в умовах дистанційного навчання можуть відвідувати не лише онлайн-уроки вчителя, а й лекції, конференції, віртуальні подорожі провідних науковців, письменників, літературознавців, які вивчають феномен Лариси Косач.

Популяризація літературної спадщини Лесі Українки, жінки, яка не скорилася долі, яка є прикладом для кожного з нас у будь-який час і за будь-яких обставин, консолідує та розвиває історичну свідомість молодого покоління українців, зберігає національну пам’ять. Правильно організований освітній процес допоможе здобувачам освіти зрозуміти та усвідомити неоціненний вклад Лариси Петрівни Косач у зародження та розвиток української культури, нації, держави.

   Конференція для учнів 10-11 класів

 Тема: Досвітні вогні Лесі Українки

Мета: скласти цілісне уявлення про Лесю Українку як особистість, митця, громадянина, показати еволюцію її світогляду;

виховувати любов до українського поетичного слова, до Вітчизни, до творчої спадщини поетеси, почуття прекрасного;

підняття престижу української мови та культури;

вироблення в учнів комунікативних компетенцій.

Хід заняття

І. Емоційне налаштування.

1. Перегляд відео «Ніколи не здавайся»

https://www.youtube.com/watch?v=-bIz94AykCA

 2. Бесіда.

- Про що це відео?

- До чого воно нас мотивує?

(життєвої стійкості, цілеспрямованості)

Справді, людина завжди повинна боротися, усе своє життя. І навіть якщо вона сама не досягне мети, то це зроблять її справи, її творіння, що вона їх залишить після себе. Ось у цьому й буде секрет її безсмертя.

Почати сьогоднішню конференцію я хочу з легенди про щастя.

Легенда про щастя

Коли Бог вже створив із глини Всесвіт, небо і землю, людину, у нього залишився зайвий шматок цього матеріалу.  Всевишній запитав людину, чого  ще вона хотіла б. «Зліпи мені щастя», – відповіла та. Бог довго думав і, врешті, віддав його людині: «Зліпи собі з цієї глини щастя сама!» З того часу всі люди на землі (і кожен з нас) ліплять своє щастя по-різному. Кожен по-своєму…

Справді, дехто створює своє щастя з матеріальних благ, великого багатства і розкошів, інші – з високого становища чи посад, ще інші – зі слави чи популярності, дехто щастям вважає здобутки в науці чи праці, ще хтось вважає щастям здоров’я, свою родину і дітей. А з чого ліплять щастя генії?..

У звичайному житті вона – слабосила дівчина. У літературі – титан духу, «дочка Прометея». Хто ж вона, Лариса Петрівна Косач, знана у всьому світі як Леся Українка? Чому всіх і досі хвилює її творчість, є актуальною  в  наші  дні? Де черпала сили ця хвороблива, слабка фізично і незламна духом жінка? Яким було її життя? Саме про це ми і говоритимемо на сьогоднішньому заході.

 ІІІ. Основна частина

1.     Виступи учнів з повідомленням

про життя і творчість Лесі Українки. 

І. Дитинство і юність

ІІ. Доросле життя

ІІІ. Кохані чоловіки Лариси Косач

ІV. Поетична творчість

V. Увічнення пам’яті



2. Кроссенс «Леся Українка»


Літературна толока

 Тема: Життєва зірка дочки Прометея

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменниці;

скласти цілісне уявлення про неї як особистість, митця, громадянина;

показати еволюцію її світогляду;

зацікавити, спонукати до читання творів митця;

розвивати творче мислення учнів, вміння висловлювати свої думки і працювати у групах;

виховувати силу духу;

формувати активну життєву позицію, цілеспрямованість.

Хід заходу

І. Емоційне налаштування.

1. Перегляд відео «Ніколи не здавайся»

https://www.youtube.com/watch?v=s2HdSvvQ1HA

2. Бесіда.

- Про що цей мультфільм?

- Чого він нас навчає? (життєвої стійкості, цілеспрямованості)

Сьогодні я вам пропоную знайомство із такою людиною – незламною, винятково сильною і водночас романтичною, твори якої ось уже багато років не залишають байдужими тих, хто мав щастя з ними познайомитися.

150 років тому на українському небосхилі спалахнула нова, яскрава зірка. Сильні промінчики яскравої зіроньки пробивалися крізь хмаровиння хвороб , незгод, крізь тенета самодержавних указів, які забороняли українську мову. Ім’я цієї Зірки - Леся Українка.

У чому ж секрет її таланту?

Де ж брала хвороблива тендітна Леся сили і натхнення? Звичайно, з цілющого, невичерпного джерела народних легенд, казок. Надихала її велика любов до народу, природи, рідного краю.

ІІ Основна частина

1.     Перегляд і обговорення документального фільму «Леся Українка»

https://www.youtube.com/watch?v=v6mrp1jrGqY

2.     Декламування поезій Лесі Українки

3.     Робота в групах.

4.     Виготовлення коміксу-газети.

5.     Презентація статей.

v.ua – офіційний сайт Міністерства освіти і науки України;

2.            http://www.lib.com.ua/ Для учнів, вчителів – електронна бібліотека

3.            http://mirslovarei.com Для учнів, вчителів – світ словників: словники і енциклопедії

4.            http://www.teacher.i

ІІІ Підсумок заняття

Вчитель: Життя Лесі Українки – це подвиг митця, один з тих подвигів, які підносять людину в очах сучасників, роблять її палаючою зіркою в очах нащадків.

Використана література

1.   Науменко Є.І. Кращі конкурсні уроки української мови та літератури. Випуск 1.- Харків: Вид. група «Основа», 2012. – 174 с.

2.     Шуляр В.І. Вивчення літературної теми в старшій школі: методика і технології. – Х.: Вид. група «Основа», 2013. – 128 с.

3.    Бугайова Н.А., Вікторіна О.М. Квести і проекти з використанням Інтернету на уроках української мови і літератури: [навчально-методичний посібник для вчителів української мови і літератури]. – Кіровоград: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2016. – 64 с.

4.   Небеленчук І. На допомогу вчителю української літератури: науково-методичний посібник. – Кіровоград: Видавництво КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2014. – 108 с.

5.    Україністика: повні імена в науці: Збірник наукових праць. - Горлівка: Видавництво ГДПІІМ, 2006. - 260 с.

Використані інтернет – джерела

1.        www.mon.gon.ua – Український освітній портал. Український портал для вчителів та викладачів. Розробки уроків і сценаріїв до свят. Методичні матеріали. Наочність до уроків.

5.            http://notatka.at.ua – Записник сучасного вчителя. Сайт для інтерактивних педагогів. Основу сайту становлять ІКТ, в тому числі, презентації з усіх шкільних предметів, конспекти і методичні поради до проведення сучасного продуктивного уроку та матеріали для виховної роботи.

6.            http://tsybulyanskabigmirnet.blogspot.com/ Блог "Еверест філології" (українська мова та література) для вчителів, учнів та їх батьків.

Немає коментарів:

Дописати коментар