суботу, 28 березня 2020 р.

ЕСЕ "Зарубіжна література у фрмуванні компетентної особистості"


Предмет «Зарубіжна література» спрямований на розгляд процесу формування ключових компетенцій учнів шляхом вивчення творів зарубіжних авторів у школі на основі інтегративного компоненту.
Як показала практика, внаслідок застосування сучасних освітніх технологій, став необхідним цілеспрямований підхід до відбору творів зарубіжних авторів для вивчення з обов'язковим залученням відповідного історико і теоретико-літературного матеріалу. А щоб матеріал, що вивчається, ставав ближчим до дітей, вважаю, слід встановлювати взаємозв’язки між компонентами: зарубіжна та українська література.
В результаті освоєння матеріалу, учень повинен вміти визначати естетичну значимість художнього твору зарубіжного автора, охарактеризувати його творчу манеру, специфіку літературної епохи. Він повинен ознайомитися з відповідною термінологією. А ще – вміти охарактеризувати естетичну повноцінність художнього перекладу твору українською мовою. Що це дає? Цей процес спрямований на формування загальнокультурних компетенцій.
В концепції Нової школи неодноразово підкреслюються категорії «цінності». Уроки і української, і зарубіжної літератури покликані формувати ціннісні основи мислення школярів.
Ось про що я пропоную задуматися – якими ж постають ці нові цінності?
Український художній переклад творів зарубіжних авторів має численні досягнення. Дивіться: переклад довів не просто життєздатність української мови майстерно передати образи, події твору зарубіжного автора, а й його здатність бути ресурсом відтворення найважливіших творів нашої цивілізації.
Читання значущих творів зарубіжної літератури в чудових українських перекладах буде виховувати в учнів не тільки повагу до своєї культури, але й те, що так ми зможемо побудувати мультикультурне громадянське відкрите суспільство, в якому любов до свого доповнена повагою до зарубіжного.
Зарубіжна література відіграє важливу роль у формуванні особистості школяра. В процесі сприйняття тексту художнього твору дитина освоює складні світоглядні поняття і виявляє через образи героїв ціннісні орієнтири, даючи їм власну оцінку.
Сучасний урок літератури – це особливе по суті і по формі явище, що відбиває взаємодію різних думок, особистісного змісту, літературно-критичних відгуків, культур.
На жаль, програма зарубіжної літератури дещо перевантажена. Потрібно б дати більше годин на вивчення творів, які цікаві дітям, зокрема, старшокласникам. Адже, щоб зробити грамотний аналіз твору, вкрай потрібне повільне читання, а не кожного разу – новий урок – нова тема, тобто новий письменник, нові твори.
Ви помічали, що сьогодні, коли потрібно виразити поняття «Україна», ми часто бачимо образ української хати XIX століття, ідеалістичні малюнки, сільську ідилію? А чому ми не бачимо хмарочосів Києва, Дніпра чи Харкова, чому не бачимо сучасних швидких поїздів, інших об’єктів, не розмовляємо про ті самі засоби масової інформації, які для дитини набагато більше співвідносяться з її реальністю? Ось до чого потрібно прагнути в курсі шкільної освіти: на уроках і української літератури, і зарубіжної потрібно не боятися говорити про складні проблеми, які важливі для сучасних старшокласників.
Урок зарубіжної літератури повинен спонукати учнів замислитися над складними проблемами сучасності і викликати адекватні емоції. А для цього матеріали повинні бути підібрані таким чином, щоб вони зверталися до старшокласників.
Життя – це постійний опір реальності. І важливо сформувати адекватне молоде покоління, яке вже в школі замислюється над важливими політичними, екологічними, соціальними проблемами людства.
Ми не можемо приховувати від учнів сучасну культуру. Але ми не маємо права нав’язувати старшокласникам і «змушувати» їх любити щось, думаючи, що ми знаємо більше, ніж вони.
Крім того, сьогодні в школі, з моєї точки зору, є так звана «криза творів». Діти не прагнуть писати твори самостійно, на належному рівні. Маючи доступ до Інтернету і до книг ГДЗ, деякі діти не складають тексти, не люблять висловлювати свою власну думку, поділитися певною життєвою проблемою.
Таким чином, уроки української та зарубіжної літератури покликані допомагати старшокласникам замислитися над складними феноменами нашої дійсності, привчаючи учнів до глибокого, планетарного мислення, але одночасно і прищеплюючи любов до української культури, яка змогла представити україномовні переклади складних творів зарубіжної літератури – від античності до постмодернізму.


Немає коментарів:

Дописати коментар