четвер, 11 жовтня 2018 р.

Урок зарубіжної літератури. Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра


Серія уроків зарубіжної літератури у 8 класі по темі
«Епоха Відродження. Вільям Шекспір»
1.3. Урок 3.
Тема уроку: Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. Сюжет твору. Конфлікт справжнього почуття і забобонів. Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція)
Мета уроку:
дослідити історію створення трагедії «Ромео і Джульєтта»;
розглянути образи героїв драми – трагедії В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта», визначити причини їх загибелі;
активізувати навички аналізу твору, навчити висловлювати своє відношення до змісту твору;
розвивати уміння працювати в групах, акторські здібності;
поміркувати над різними поглядами на кохання;
формування загальнолюдських компетенція;
виховувати шанобливе ставлення до почуттів інших людей;
виховувати допитливість, бажання працювати з додатковими матеріалами.
Методи: словесний, практичний, пізнавальний.
Теорія літератури: роман у віршах, п’єса, конфлікт, «вічна тема», авторська позиція.
Обладнання: тексти трагедії; елементи костюмів, ілюстрації сцен трагедії «Ромео і Джульєтта».
Тип уроку: урок аналізу художнього твору.
Нет повести печальнее на свете,
Чем повесть о Ромео й Джульетте.
В. Шекспір
Хід уроку:
І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання (Тест за вивченими сонетами з подальшою взаємоперевіркою і самооцінювнням):
1. Яку тему розкривав Шекспір у вивчених сонетах?
а) Оспівав ідеальну кохану
б) жінка – не ідеальна, але кохана
в) описував любовні страждання героя
2. Кому присвячені сонети Шекспіра?
а) Сестрі
б) коханій
в) матері
3. Як виглядає кохана у сонетах Шекспіра?
а) Білявка з ніжною шкірою
б) смаглявка з чорним волоссям
в) руда із очима-зорями
4. Яку форму має англійський сонет?
а) 14 = 5 + 4 + 3 + 2
б) 14=4 + 4 + 4+2
в) 14 = 4 + 4 + 3 + 3
5. У чому новизна шекспірівських сонетів?
а) Оспівується кохана неземної краси
б) описуються любовні страждання
в) сонети, присвячені темі дружби
6. Які квіти поет використовував у сонетах для опису коханої?
а) Троянда, фіалка,
б) троянда, тюльпани;
в) фіалка, орхідея.
7. Темою якого сонету є протест проти несправедливого життя в соціумі?
а) 66
б) 116
в) 130
8. У якому сонеті ліричний герой захоплюється природною красою земної жінки?
а) 66
б) 116
в) 130
9. В якому сонеті ліричний герой присягається у вірності коханню, усвідомлюючи всі життєві випробування, які можуть затьмарити почуття?
а) 66
б) 116
в) 130
10. В якому сонеті автор використав порівняння: «мов з дроту чорного коса», «корал ніжніший за її уста»?
а) 66
б) 116
в) 130
11. Які твори присвячені юному другові?
а) Сонети 1–126
б) сонети 127–152
в) сонети 153–154.
12. Які з переліку сонети Шекспіра є заключні і їх тема – радість життя?
а) Сонети 1–126
б) сонети 127–152
в) сонети 153–154.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІV. Словникова робота.
Повторення літературознавчих термінів. Робота з підручником.
Роман у віршах – різновид ліро-епічного (змішаного) жанру, у якому поєднані особливості і ліричного, і епічного зображень, що веде до багатоплановості художнього світу. Межує з драматичною поемою, віршованою повістю.
П’єса – твір театрального мистецтва, обмежений часовим терміном з використанням режисерського задуму, акторської гри, драматургічного твору (літературного джерела), музики, театральних декорацій та механізмів тощо.
Конфлікт – (лат. conflictus – зіткнення, сутичка) – зіткнення протилежних інтересів і поглядів,напруження і крайнє загострення суперечностей, що призводить до активних дій, ускладнень, боротьби, що супроводжуються складними колізіями.
Авторська позиція – це відношення автора до своїх героїв, виражене в змісті твору, у портретах героїв, у їхніх думках і почуттях, у композиції, у символіці, в описі природи, а також безпосередньо в оцінках.
V. Вивчення нової теми.
Учитель: На минулому уроці ми доторкнулися до безсмертної літературної спадщини відомого на весь світ митця Вільяма Шекспіра. У своїх творах він зумів створити такі імена героїв, які знайомі усім, навіть якщо людина не читала самого твору. Ці імена стали символами якихось вічних цінностей: честі, благородства, відданості, любові. Над ними не владні ні люди, ні смерть. Я думаю, що ви зрозуміли: мова йде про Ромео і Джульєтту.
Випереджуючі індивідуальні завдання:
1.      Історія створення трагедії В.Шекспіра «Ромео і Джульєтта».
Учень: У кінці ΧVI століття, точніше – в 1596 році Вільям Шекспір створив п’єсу, яка стала безсмертною. Найцікавіше полягає в тому, що Шекспір не сам придумав сюжет цієї п’єси. Безпосереднім джерелом трагедії була поема Артура Брука «Ромео і Джульєтта», однак ще до Брука ця старовинна італійська легенда переповідалася багато разів. Її обробка зустрічається в «Новеліо» Мазуччо від 1476 року. Луїджі да Порто в «Історії двох законах», опублікованій у 1524 році, переніс дію з Сієни до Верони і дав героям імена Ромео і Джульєтта. В «Божественній комедії» Данте зустрічаються імена ворожих сімей Монтеккі та Капулетті. У 1553 році сюжет використав Бальдері у «Нещасливому коханні». Вивів його також Маттео Банделло у «Новелах» у 1554 році, Луїджі Гротто в «Адріані» в 1578 році. П’єр Буато переклав новелу Банделло французькою мовою. Цей переклад був використаний Пойнтером, англійський переклад якого увійшов до збірки «Палац насолоди» (1565-1567). Саме звідти його почерпнув Артур Брук, у якого запозичив матеріал Шекспір.
2. Аналіз п’єси Шекспіра «Ромео і Джульєтта» (оформлення конспекту у зошитах)
Жанр – трагедія.
Тема – пристрасне кохання Ромео і Джульєтти.
Ідея – людські почуття святіші за вікові станові забобони.
Головні герої: Монтеккі: Ромео, його батьки, друзі (Меркуціо, Бенволіо), слуги; Капулетті: Джульєтта, її батьки, Тібальт, слуги.
Місце дії – Італія, Верона.
Час дії – ХV століття.
Композиція – 5 дій, дії поділені на сцени. Автор визначив таку композицію:
Пролог
Дія І – 5 сцен.
Дія ІІ – пролог – 6 сцен.
Дія ІІІ – 5 сцен.
Дія ІV – 4 сцени.
Дія V – 3 сцени.
Основна думка трагедії Шекспіра «Ромео і Джульєтта» – в тому, що для справжнього кохання немає нічого неможливого, не існує ніяких перешкод. Закоханим не можна було зустрічатися, їх сім’ї ворогували, але вони зустрічалися, вони кохали один одного. Трагедія закінчилася сумно – Ромео і Джульєтта загинули через те, що їх ворогуючі сім’ї заважали їм бути разом, вони не розуміли, що існує щире, чисте кохання, не дивлячись ні на що.
3. Презентація підготовленими учнями змісту конкретної дії п’єси.
4. Вікторина «Уважний читач»:
1.      Місто, де відбувається події твору. (Верона)
2.      Риса характеру Ромео, яка прославила його на всю Верону.
3.       Прізвище Джульєтти. (Капулетті)
4.      Ім’я дівчини, яку кохав Ромео до зустрічі з Джульєттою? (Розалінда)
5.      Помічниця Джульєтти у сердечних справах. (Джульєттина мамка).
6.      Де відбувається перша зустріч Ромео та Джульєтти? (У будинку Капулетті)
7.      Хто перший загинув від рук Ромео?
8.      Коли мало відбутися весілля Парісом?
9.      За що князь Ескал засудив Ромео на вигнання з Верони? (Вбивство Тібальта)
10.  В якому місті був у вигнанні Ромео? (Мантуя)
11.  Вірний слуга Ромео.
12.  Де бере отруту Ромео?
13.  Що дарує Джульєтті Ромео перед від’їздом?
14.  Хто є найбільш комічним персонажем трагедії В.Шекспіра «Ромео і Джульєтта»? (Мамка Джульєтти)
15.  Кого з персонажів п’єси синьйора Капулетті характеризує як «найкращу квітку у квітниках Верони»? (Паріса)
16.  Кому з героїв належать такі слова: «Лише твоє ім’я – мій ворог лютий; А ти – це ти…»? ( Джульєтті)
17.  Де бере кинджал Джульєтта?
18.   Учений гуманіст, який прагнув допомогти закоханим.
19.  Вороги Капулетті. (Монтеккі)
20.  Хто розповів жителям Верони усю правду про Ромео і Джульєтту? (Брат Лоренцо)
21.  Кому належать слова: «Сумніших оповідей не знайдете, ніж про любов Ромео і Джульєтти»? (Князь)
22.  Що роблять сім’ї Монтеккі та Капулетті на знака примирення? (Ставлять золоті статуї Ромео і Джульєтті)
5. Колективна робота. (визначення елементів сюжету)
Експозиція – зіткнення Монтеккі і Капулетті, бесіда Бенволіо і Ромео, підготовка до балу в будинку Капулетті.
Зав’язка – зустріч Ромео і Джульєтти на балу у Капулетті і зародження любові.
Розвиток дії – сцени вечірнього побачення героїв, що закріплює їхнє рішення бути разом; таємне одруження; сутички між Тібальтом і Меркуціо і загибель Меркуціо; втручання у сварку Ромео, і вже від його руки гине Тібальт; за цим відбувається вигнання Ромео до Мантуї, а у Вероні готуються до весілля Джульєтти з Парісом.
Кульмінація – сцена в склепі, коли кожен герой, вважаючи свого коханого померлим, приймає рішення піти з життя.
Розв’язкаподвійна смерть головних героїв; конфлікти доведено до останнього етапу, вони залишаються невирішеними; їхню смерть супроводжує ще низка смертей; розповідь брата Лоренцо і примирення сімей.
Учитель: Твір закінчується епілогом. Епілог (або кінцівка) – фінальний елемент твору, що слідує за розв’язкою. У «Ромео і Джульєтт» це сцена примирення двох родин над тілами мертвих закоханих. У більш вузькому значенні кінцівкою трагедії можна вважати репліку князя, що ніби підбиває підсумок історії, про яку йшлося у творі…
Не визирає сонце з-поза хмар…
Похмурий мир приніс світанок вам.
Ходім звідсіль. Все треба з`ясувати.
Ще доведеться вирішити нам,
Кого помилувать, кого скарати…
Сумніших оповідей не знайдете,
Ніж про любов Ромео і Джульєтти.
VI. Узагальнення та систематизація знань
1. Проблемне запитання:
- Сучасники Шекспіра одноголосно вважали трагедію оптимістичною. А як думаєте ви? Аргументуйте свою думку. (Незважаючи на те, що прекрасні юні закохані загинули, ставши невинними жертвами давньої, майже безпричинної ворожнечі двох багатих веронських родин, навряд чи можна стверджувати, що їхня загибель (а отже до певної міри й життя) були марні. «Ромео і Джульєтта» - не лише трагічний урок, але й приклад для наслідування у тій площині, де трагедія звучить як гімн коханню, стає ствердженням його непереможності. Кохання є дужчим за смерть, щоправда, воно її не долає, але й не скоряється їй.)
            2. Робота з текстом
- Прочитайте ті рядки про кохання, які сподобалися вам найбільше.
3.      Інсценізація діалогу Ромео і Джульєтти (сцена на балконі)
4.                  Перегляд ілюстрацій сцен трагедії «Ромео і Джульєтта».
5.                  Диспут.
- Доведіть, що не тільки почуття Ромео і Джульєтти, а й самі образи закоханих постають у динаміці. (Кохання стає найважливішим і наймудрішим учителем для Ромео і Джульєтти. Завдяки йому вони за неповний тиждень проходять шлях від юності до зрілості, від абсолютної залежності від волі батьків до абсолютної свободи вибору і вчинку. Наївна, молодесенька Джульєтта, яка тільки ввійшла у пору свого 14-ліття, яка звикла в усьому спиратись на точку зору свого оточення, покохавши Ромео, перетворюється на зрілу, енергійну жінку, мудру в своєму почутті, активну в боротьбі за щастя і ладну скоріше вмерти, ніж відмовитися від Ромео. Меланхолійний, непостійний у своїх почуттях Ромео, мрійник і гульвіса, пізнавши справжні почуття, готовий на все заради кохання і коханої. Переживаючи велич любові до Джульєтти й муки провини за те, що не вберіг її, він, не вагаючись, приймає смерть.)
VI. Підсумок уроку.
1.      Творча робота в групах.
- Підсумовуючи урок, створіть грона – психологічні портрети героїів через літери імені. (Група дівчат складає гроно «Ромео», група хлопців – «Джульєтта»)




Р  О  М  Е  О
                          рішучий                                           оптиміст     

                                   образливий              енергійний

                                                   мрійливий







Д  Ж  У  Л  Ь  Є  Т  Т  А
           довірлива                                                                   активна
     
             життєрадісна                                                            таємнича

                    упевнена                                               тактовна

                                        любляча              елегантна
4. Висновок.
            Учитель: Кохання робить Ромео і Джульєтту дорослими. Побачивши дівчину, Ромео не розуміє ще, а відчуває, що це його доля… І він стає дорослою, зрілою людиною, яка не тільки мріє, але й бореться за своє чисте почуття. Джульєтта також з наївної дівчини перетворюється на жінку. Яка заради коханого готова долати різні перешкоди. Життя часто буває немилосердним, невблаганні обставини призводять до розлуки закоханих. Та любов не помирає, не розвіюється вітром, вона живе піснею, словом, подихом вітру. Кохання перемогло. Юні, ще діти, Ромео і Джульєтта довели, що ніхто і ніщо, крім смерті, не може їх розлучити. Їхнє кохання вище над пересудами, родовою помстою, ненавистю, злістю, тому воно безсмертне:
Любов – не кара, але й не гра.
 Вона не квітка, що зів’яне швидко.
Любов – це дар. І бог сам вибира,
Хто заслужив оце пізнати диво.
VIІ. Оцінювання учнів.
VI Домашнє завдання.
Повторити вивчений матеріал.

Переглянути кінофільми, мюзикли, балети за темою трагедії.
Випереджуючі індивідуальні і групові завдання:
1. Дослідницька робота за текстом трагедії «Ромео і Джульєтта до зустрічі і після неї» 
(2 учні)
2. Презентація «Тема Ромео і Джульєтти в музиці і балеті» (2 учні)
3. Презентація «Тема Ромео і Джульєтти в кінематографі» (2 учні) 

Немає коментарів:

Дописати коментар