неділю, 11 грудня 2022 р.

З досвіду роботи завідувача бібліотеки Третяк М.В. (з атестації 2022 року)


Презентація Третяк М.В.

 Роль шкільної бібліотеки у формуванні читацьких здібностей учнів на виконання концепції Нової української школи


Шкільна бібліотека – це особливе педагогічне середовище. А бібліотекар у своїй професійній діяльності виступає як джерело інформації., організатор індивідуальної і колективної діяльності.

Прийшовши працювати у шкільну бібліотеку, я поставила собі за мету зробити все можливе, аби мої  читачі дружили з книгою, щоб із книги, як із найчистішого джерела, черпали  знання і почуття гарячої любові до своєї Вітчизни, свого народу, щоб із непідробним  інтересом входили у широкий і багатогранний світ, який відкриває книга, жили за давно мудрим законом істинної культури: ні дня без  читання!        

Саме в бібліотеці дитина знайомиться із самостійно прочитаною книгою, вчиться вибирати для себе одну найкращу з величезної кількості книжок, які її оточують. Саме до неї поспішає молодий і досвідчений учитель, щоб знайти в книгах мудрість великих педагогів.

Тому своє основне завдання як шкільного бібліотекаря я вбачаю у прищепленні дитині любові до книги, навчання учнів-читачів користуватися бібліотекою, її фондами, довідково-бібліографічним апаратом.

Бібліотекар повинен любити людей і книги, це «хранитель культури і добра».

Я дуже люблю свою роботу і не уявляю своє життя без школи, без дітей, без своєї бібліотеки. Шістнадцять років  я працюю шкільним бібліотекарем.

В лічені хвилини, тобто за перерву, повинна відповісти на величезну кількість запитань, встигнути видати книги, знайти матеріал для доповідей, повідомлень,і просто порозмовляти зі своїми читачами: і маленькими, і великими, і дорослими.

Як зацікавити дітей читанням, як знайти шлях до їх сердець, як навчити орієнтуватися в книжковому світі?

Адже від бібліотекаря, як і від вчителя та батьків, залежить чи стануть діти активними читачами, чи полюблять вони книгу? Ч и стануть справжніми людьми?

Кожна дитина повинна на своєму досвіді пізнати (за висловом В. Сухомлинського) «хвилюючу радість міркування над книгою».

Формування та задоволення читацьких потреб у книгах  інформації

Всю роботу проводжу згідно річного плану. Всі учні школи, вчителі, батьки записані і є читачами бібліотеки. Я прагну якісно, систематично і своєчасно вести обслуговування читачів, задовольнити читацькі інтереси. Із цією метою постійно переглядаю читацькі формуляри читачів, роблю відповідні висновки. Актив бібліотеки проводить рейди «Твій читацький формуляр».  Формуляр показує  не лише кількість відвідувань та прочитаних книг, тут ми бачимо, чим захоплюється учень, чи читає книги за шкільною програмою, які є прогалини в його читанні. . Проводжу анкетування учнів. Це допомогло з’ясувати, що діти дуже люблять читати про пригоди, книги про тварин, казки, дитячі енциклопедії, власне, будь-яку літературу, яка дає відповідь на тисячі «чому?»

Велику увагу приділяю у своїй роботі дітям, яких важко зацікавити читанням. Вивчаю їхні інтереси, проводжу індивідуальні бесіди, веду спостереження за їх читанням, намагаюся порекомендувати цікаву книгу. У бібліотеці виділена література для дітей молодшого шкільного віку. Діти мають можливість самостійно вибирати книги і отримати задоволення. Рекомендуючи ту чи іншу книгу, допомагаю учням знайти те, що їм потрібно, і одночасно привчаю читача свідомо формувати свої інтереси та бажання.

Бібліотека – інформаційний центр навчального закладу. Однією з найбільш ефективних форм пропаганди літератури є книжкова виставка. На виставці читач бачить водночас кілька книг, може безпосередньо ознайомитись з ними, переглянувши кожну книжку.

Інформаційна робота ведеться в постійному інформуванні  читачів про нові надходження.  Отримуючи нову літературу, готую виставку «Зупинись на хвилинку – подивись на новинку».

В бібліотеці важливе значення для виховання має її оформлення. На стелажах розміщені портрети українських письменників та вислови про книгу. Стенди про Лесю Українку, Т. Шевченка, Державні символи України,  куточок читача.

Співпраця шкільної бібліотеки з педагогічним коллективом

Свою роботу я будую на взаємозв’зку: бібліотекар-вчитель-батьки-учень.

Моя співпраця з учителями молодших класів є надзвичайно корисною для всіх: це допомагає активніше залучати дітей до самостійного читання, навчити дітей працювати з книгою, учні за допомогою постійного читання книги розширюють коло своїх інтересів, виховують шанобливе ставлення до книги, до досягнень людства.

Зв’язок із учителем сприяє більш точному вивченню читацьких інтересів, надає можливість спільного проведення масових заходів.

Спільні зусилля педагога і бібліотекаря мають добрі результати для творчої роботи з дітьми, допомагають гармонійному розвитку особистості.

Разом з педагогічним колективом проводжу роботу щодо збереження підручників. Перед одержанням підручників на початку нового навчального року (їх вручають класоводи початкових класів) кожен учень одержує заздалегідь підготовлену вкладку-пам’ятку з таким змістом: «Шлях до знань важкий. На цьому шляху я буду тобі вірним другом, помічником і порадником. На моїх сторінках ти знайдеш багато цікавого й корисного. Тож бережи мене, щоб у наступному році я могла добре послужити твоїм молодшим друзям».

Співпраця бібліотекаря з педагогічним колективом полягає у проведенні уроків позакласного читання, користування бібліотекою та інформаційними технологіями. Бібліотекар і педагоги прагнуть розвивати пізнавальні інтереси учнів, виховувати особистість гармонійно-розвинену, високоерудовану. У школі організовуються заходи присвячені новорічним та різдвяним святам. Вже стало доброю традицією відзначати в перші березневі дні народження генія українського народу – Тараса Шевченка. Бібліотека бере активну участь  у проведенні шкільного Шевченківського тижня. Тут функціонує постійно діюча виставка «Святе слово Кобзаря», проводяться вікторини, усні журнали.

Найпоширенішою формою роботи є бесіда: при записі читачів у бібліотеку, при рекомендації і виборі книг, при поверненні книг, коли дитина ділиться враженнями про прочитане. Кращому засвоєнню прочитаного сприяє використання ігрових елементів у роботі з книгою, проведення конкурсів малюнка «Герої улюблених книжок», «Загадки казкових героїв». На початку навчального року пройшли бесіди з історії книги: «Книгу треба берегти», «Як до нас прийшла книга?» та інші.

Щороку цікаво проходить «Тиждень дитячогочитання». Це свято залучає дітей до невичерпних джерел знань, стає осередком широкого і радісного спілкування, а шкільна бібліотека – справжнім храмом книги, в якому кожен читач відчуває себе бажаним гостем. Протягом цього тижня учні ведуть бесіди про улюблені книги, розгадують загадки, проводяться літературні вікторини «З якого твору?» , «В гостях у казки» та інші, читацька конференція «З книгою через віки», бібліотечний урок «Нам без книг ніяк не можна», екскурсія в сільську бібліотеку.

Формування системи бібліотечно-бібліографічних знань учнів

Навчити дитину любити книгу, виховати любов до книги, прищеплювати навички бібліотечно-бібліографічної грамотності – першочергові завдання шкільного бібліотекаря.

Як відомо, інформаційна культура учнів формується шляхом популяризації бібліотечно-бібліографічних знань. З першого класу я знайомлю дітей з книгою, привчаю до систематичного і вдумливого читання, намагаюся викликати інтерес до самостійного здобуття інформації, хай поки що елементарної, як для молодшого віку. Для учнів початкових класів я проводжу такі бібліотечні уроки: «Як берегти книгу», «Як читати книгу», «Самостійний вибір книги», «Періодичні видання для молодших школярів», «Ілюстрація в книжці». З учнями 1 класу проводиться екскурсія-подорж-гра у цікаву країну книжкових героїв. Під час такої екскурсії відбувається знайомство з бібліотечними термінами: бібліотека, стелаж, формуляр, читацький зал.

Для учнів середніх та старших класів система бібліотечно-бібліографічних уроків підпорядкована формуванню у них свідомого і зацікавленого ставлення до книги; вміння правильно добирати й читати науково-пізнавальну  й науково-популярну книгу; потребу у систематичному читанні, навичок самостійного вибору книги і пошуку її у бібліотеці; користуватися довідковими виданнями і періодикою. Для них проводяться такі уроки:

«Енциклопедії і довідники», «Каталоги і картотеки», «Книги про книги», «Все про довідковий апарат» та інші. Часто проводжу бібліотечні уроки в бібліотеці, знайомлю учнів з різними довідниками та словниками.

Робота з батьками

Не залишається поза увагою робота бібліотеки з батьками учнів. Двері бібліотеки завжди відчинені для батьків учнів: для них оформлено тематичну поличку «Для Вас, батьки». Основним напрямом роботи з батьками юних читачів є вивчення ролі сім’ї у читанні дитини. Я проводжу  анкетування, індивідуальні бесіди з батьками про життя дітей, їхнє ставлення до книг та підручників. Батьки повинні знати захоплення своїх дітей, Їхні інтереси, допомогти їм у роботі з книгою, подавати особистий взірець високої культури в цілому і читанні зокрема. Сухомлинський В.О. писав: «Проводячи бесіди з батьками, вчитель добивається  того, щоб у сім’ї книга користувалася пошаною, щоб поступово створювалася сімейна бібліотечка, щоб у ній були кращі твори рідної і світової літератури».

Робота з активом бібліотеки

Велику роль в інформаційній роботі відіграє актив бібліотеки. Я не уявляю своєї роботи без активу, тому що бібліотекар без помічників все одно, що море без води, ліс без дерев, учитель без учнів, бібліотека без книг. Члени активу, як правило, найкращі читачі, допомагають бібліотекарям в організації масових заходів, популяризації книги, проведенні рейдів-перевірок підручників, який проводиться двічі на семестр.

В кожному класі створено пости бережливих, які перевіряють стан підручників один раз на місяць. У класах проводяться бесіди про дбайливе ставлення до книги. 

У керівництві читанням дітей велику роль відіграє читацький формуляр. Він показує не лише кількість прочитаних книг, тут ми бачимо , чим захоплюється учень, чи читає він книги за шкільною програмою, які є прогалини в його читанні. Разом з бібліотечним активом проводимо рейди «Твій читацький формуляр».

В школі проводимо конкурс дитячого читання .   В школі діє «книжкова лікарня», де  діти ремонтують книги.

У бібліотеці є читальний зал на8 місць, де читачі працюють зі словниками, енциклопедіями, довідниками.   

«Бібліотека – це відкритий стіл ідей, за який запрошений кожний»-говорив О.Герцен,і це не випадково, тому, що до шкільної бібліотеки дійсно постійно приходять діти, вчителі, батьки, і нам, бібліотекарям, необхідно всім надати потрібну літературу, згідно з їхніми запитами.

Хотілося б бачити нашу бібліотеку просторою, затишною, із величезною кількістю сучасної методичної та довідкової літератури, з достатньою кількістю нової, сучасної дитячої книги, із сучасним бібліотечним обладнанням, щоб комп’ютер можна було використовувати як засіб отримання та поширення найновішої інформації.

Немає коментарів:

Дописати коментар