вівторок, 25 грудня 2018 р.

Педрада на тему «Нова українська школа – простір освітніх можливостей»


23 жовтня 2018 року в КЗО «Межівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2» МСР» пройшла чергова тематична педрада на тему «Нова українська школа – простір освітніх можливостей», ключовою метою якої було сформувати систему роботи закладу в умовах переходу на новий рівень організації освітньої діяльності.
Такі педради дають можливість вчителям ознайомитися з новинками педагогічної думки, знайти відповіді на різні питання. Кожен мав можливість взяти участь в обговоренні дискусійних освітніх завдань та висловити свою позицію з тих чи інших питань колегам, і це стає все більш популярним у нашому колективі.
Тема педради дуже актуальна на сьогоднішній день. Нові стандарти і Закон України «Про освіту» ставлять перед школою нові завдання і підходи до освітньої діяльності.
У теоретичній частині засідання було висвітлено основи компетентнісного підходу в організації освітнього процесу в школі. Акцент був зроблений на новизні державних вимог у сфері Нової української школи.
Дуже переконливо виклала свій вступний підхід до реалізації освітніх завдань вчитель Скочко Лариса Вікторівна, поділившись своїми враженнями за два місяці навчання учнів у 1 класі. Адже, безумовно, формування школяра починається з перших днів, коли він переступить поріг школи.
Протягом практичної частини педради учасниками груп опрацьовувались нормативні документи НУШ, вироблялися алгоритми правильних дій і підходів у вихованні молодого покоління, визначалися основні компетентності вчителя новатора в сучасних освітніх умовах, проектували розвиток педагогічної майстерності вчителів в умовах Нової української школи та підвищення їх професійної компетентності, змоделювали портрет компетентного вчителя в умовах НУШ та визначили технології, які враховують та розкривають компетентнісний потенціал кожного учня.
Всім було цікаво і повчально дізнатися, як на практиці в нашому закладі буде здійснюватися і впроваджуватися компетентнісний підхід до навчання та виховання підростаючого покоління.
Педрада була конструктивною, вчителі отримали рішення ряду своїх проблем і взяли на озброєння досвід своїх колег.

СЦЕНАРІЙ ПЕДАГОГІЧНОЇ РАДИ:

Реалізація компетентнісного підходу

до сучасного освітнього процесу в умовах Нової української школи

Мета засідання:

- сформувати систему роботи навчального закладу в умовах переходу на новий рівень організації освітньої діяльності;

- визначити основні компетентності вчителя новатора в сучасних освітніх умовах;

- простежити рівень готовності до інноваційної діяльності педпрацівників;

- спроектувати розвиток педагогічної майстерності вчителів в умовах Нової української школи, підвищення їхньої професійної компетентності;

- сформувати здатність до самопізнання, самовизначення та самовдосконалення педагогів, прийняття себе;

- окреслити роботу щодо допомогти у формуванні позитивної Я-концепції для найповнішого розкриття потенційних можливостей учителя;

- змоделювати портрет компетентного вчителя в умовах НУШ;

- визначити технології, які враховують та розкривають компетентнісний потенціал кожного учня;

- спроектувати модель як інноваційного навчального закладу в рамках Нової української школи.

Форма роботи: круглий стіл, робота в групах

Нова українська школа  це ключова реформа Міністерства освіти і науки.

Головна мета  створити школу, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, як це відбувається зараз, а й вміння застосовувати їх у житті.

У перспективі: НУШ – це школа, до якої приємно ходити учням. Тут прислухаються до їхньої думки, вчать критично мислити, не боятись висловлювати власну думку та бути відповідальними громадянами. Водночас батькам теж подобається відвідувати цю школу, адже тут панують співпраця та взаєморозуміння.

Відео Л.Гриневич. Структура НУШ 

https://www.youtube.com/watch?v=nIDHWP6UJD8

Нова українська школа потребує нових підходів до навчання, формування педагогічної компетентності фахівця школи. Відповідно до сучасних освітніх тенденцій високі вимоги ставляться до вчителя. Сучасний учитель повинен бути професійно-компетентним й всебічно освіченим фахівцем, здатним професійно сприймати, аналізувати і оцінювати сучасні соціально-педагогічні явища, грамотно застосовувати педагогічні технології, проявляти творчу і дослідницьку ініціативу, професійну мобільність, бути здатним до розвитку суб'єктів освітнього процесу.

Одним з ключових нововведень у філософії змін системи шкільної освіти є запровадження принципу орієнтації на потреби учня в процесі шкільного навчання.

Суть реформи – змінити центр в системі: не дитина існує для школи, а школа (вчителі, адміністрація, міністр освіти)  працює задля розвитку дитини.

Якщо система зможе стати інструментом гармонійного розвитку кожної окремої дитини, це означатиме, що шкільна освіта докорінно змінилася.

Відео. Л.Гриневич. Концепція НУШ.

https://www.youtube.com/watch?v=n5CUI6A2Rfc

Мета освіти, що її визначено в Законі "Про освіту", а саме: "…всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей…" повинна отримати інструменти для реалізації «Ти особливий? – Доведи!». Принцип орієнтації на потреби учня неминуче передбачає персоналізацію шкільної освіти. 

"На кожному рівні загальної середньої освіти освітній процес організовується та здійснюється з урахуванням результатів визначення індивідуальних особливостей, та на основі пізнавальних запитів здобувачів освіти, а також вікових особливостей фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей".

Нова школа працюватиме на засадах «педагогіки партнерства». Основні принципи цього підходу:

· повага до особистості;

· доброзичливість і позитивне ставлення;

· довіра у відносинах та стосунках;

· діалог-взаємодія-взаємоповага;

· розподілене лідерство (проактивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність зв`язків);

· принципи соціального партнерства (рівність сторін, добровільність прийняття зобов`язань, обов`язковість виконання домовленостей).

В Концепції «Нової української школи» зазначено, що для базової школи актуальні наскрізні теми:

Перша тема – безпека і здоров'я людини. Це дуже важливо і без сумніву актуально, зокрема в нашій країні під час агресії та інформаційної гібридної війни, яка відбувається.

Друга тема – це громадянська активність. Ми розуміємо, що країну може змінювати саме активна громадянська позиція і формувати її в дітей – важливе завдання оновленої школи.

Третя – фінансова грамотність і підприємливість.

Четверта – охорона навколишнього середовища і сталий розвиток.

Освітній процес в НУШ орієнтуватиметься на загальнолюдські цінності. Виховання не буде винесено в окремі “заняття з моралі”. Формування характеру можливе лише через наскрізний досвід. Усе життя Нової школи буде організоване за моделлю поваги прав людини та демократії. Нова школа плекатие українську ідентичність.

Тож, оновлення змісту освіти передбачає планування індивідуально-психологічних особливостей та інтересів школярів, забезпечення індивідуальної та особистісної реалізації потенціалу кожного учня, що є одним із основних принципів діяльності закладу.

ПРАКТИЧНИЙ ЕТАП

1. Робота в групах «Новатори» та «Творці майбутнього».

1.1. Мозковий штурм «Що означають терміни»:

Закон України «Про освіту».

Розділ I 

Стаття 1. Основні терміни та їх визначення

-                      здобувачі освіти (вихованці, учні, студенти, курсанти, слухачі, стажисти, аспіранти (ад’юнкти), докторанти, інші особи, які здобувають освіту за будь-яким видом та формою здобуття освіти);

-                     освітній процес (система науково-методичних і педагогічних заходів, спрямованих на розвиток особистості шляхом формування та застосування її компетентностей);

- результати навчання (знання, уміння, навички, способи мислення, погляди, цінності, інші особисті якості, набуті у процесі навчання, виховання та розвитку, які можна ідентифікувати, спланувати, оцінити і виміряти та які особа здатна продемонструвати після завершення освітньої програми або окремих освітніх компоненті).

1.2. Нова українська школа – сутність змін та моделювання основних орієнтирів побудови освітньої діяльності (робота з текстом Закону України «Про освіту»).

Закон України «Про освіту».

Розділ II 

СТРУКТУРА ОСВІТИ

Стаття 12. Повна загальна середня освіта

1. Метою повної загальної середньої освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності.

Досягнення цієї мети забезпечується шляхом формування ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності:

вільне володіння державною мовою;

здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами;

математична компетентність;

компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій;

інноваційність;

екологічна компетентність;

інформаційно-комунікаційна компетентність;

навчання впродовж життя;

громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей;

культурна компетентність;

підприємливість та фінансова грамотність;

інші компетентності, передбачені стандартом освіти.

Спільними для всіх компетентностей є такі вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми.

1.3. Складання «Моделі компетентного вчителя в умовах Нової української школи» (обмінються думками щодо того, які особисті та професійні риси мають бути притаманні сучасному педагогу) або «Складові компетентного вчителя в умовах НУШ» (складання власної пам’ятки компетентного вчителя).

1.4. Визначення технологій, які враховують та розкривають компетентнісний потенціал кожного учня (можна дати як домашнє завдання для короткої презентації груп).

(STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) — наукатехнологіїінженеріяматематика. Цим терміном традиційно окреслюють підхід до освітнього процесу, відповідно до якого основою набуття знань є проста та доступна візуалізація наукових явищ, що дає змогу легко охопити і здобути знання на основі практики та глибокого розуміння процесів.

Хмарні технології (англ. Сloud Technology) — це парадигма, що передбачає віддалену обробку та зберігання даних. Ця технологія надає користувачам мережі Інтернет, доступ до комп'ютерних ресурсів сервера і використання програмного забезпечення як онлайн-сервіса.)

1.5. Моніторинг   (проводить практичний психолог).

Проект рішення педради

1. Спрямувати роботу педагогічного колективу на оновлення змісту діяльності закладу в умовах Нової української школи.

2. Направити діяльність кожного педагога школи на використання в освітньому процесі компетентнісного підходу в умовах Нової української школи.

3. Запровадити в роботу закладу Модель компетентного вчителя в умовах Нової української школи.

4. Системно й комплексно впроваджувати в практику роботи вчителів технології, які враховують та розкривають компетентнісний потенціал кожного учня (STEAM-освіта; хмарні технології; інтегроване навчання).

5. Заступнику директора з навчально-виховної роботи

5.1. Під час відвідування навчальних занять робити педагогічний аналіз роботи вчителів щодо впровадження сучасних освітніх технологій на уроках.

5.2. Вивчити й узагальнити питання стану роботу вчителів щодо впровадження компетентнісного підходу в освітній діяльності.

6. Методичній раді:

6.1. Скоординувати роботу педагогів щодо впровадження в освітній процес сучасних освітніх технологій та вдосконалення педагогічних компетентностей кожного вчителя.

6.2. Проаналізувати готовність педагогічного колективу до інноваційної діяльності.

6.3. Розробити рекомендації щодо впровадження Проекту розвитку школи як інноваційного закладу в умовах Нової української школи.

7. Педагогічним працівникам:

7.1. Урахувати рекомендації щодо впровадження компетентнісного підходу в освітній процес та використання сучасних освітніх технологій на уроках.

8. ШПЦК вчителів початкових класів:

8.1. Систематизувати роботу вчителів початкової школи щодо впровадження змін у початкову освіту згідно основних положень нового Закону України «Про освіту».

9. Практичному психологу Рєзнік А.В.:

9.1. Проаналізувати результати проведеного моніторингу професійної компетентності вчителів.

9.2. Організувати проведення психолого-педагогічного семінару для педпрацівників щодо підвищення психологічної культури вчителів, упровадження в освітній процес сучасних психологічних технологій спілкування.

Використані відеоматеріали:

https://www.youtube.com/watch?v=wxkovBFFhMQ

https://www.youtube.com/watch?v=bIuN0RCOnmU

Савченко О.Я. https://www.youtube.com/watch?v=LeCBWm3rufE

Немає коментарів:

Дописати коментар