вівторок, 31 жовтня 2017 р.

Колективний проект Педагогічний семінар - практикум «Соціалізація школярів через систему соціальних практик та проектів»

Девіз проекту:   «Добра школа – це добре, розумна школа – це чудово, але дитина повинна бути ще й підготовленою до життя». Д. Дьюі
Завдання школи – навчити жити. Ми повинні виховувати людину, здатну створити своє особисте життя. П.Блонський
Освіта, яка не вчить жити успішно в сучасному світі, не має ніякої цінності. Кожен із нас приходить у життя з природженою здатністю жити щасливо й успішно. А ми повинні збагатити цю здатність знаннями і навичками, які допомогли б нам її реалізувати якомога ефективніше. Р.Т.Кіосакі
Моє заповітне бажання – передати тобі ту життєву мудрість, яку називають умінням жити. В. О. Сухомлинський ( з листа до дочки )
«Три якості – великі знання, звичка мислити і благородство почуттів – необхідні для того, щоб людина була освіченою в повному розумінні цього слова».(М. Г. Чернишевський)
Соціалізація – це процес, через який безпорадна дитина поступово перетворюється на особу, яка розуміє і саму себе, і навколишній світ, адаптується до нього, набуваючи знань та звичок, притаманних культурі певного суспільства, в якому вона народилася.
Мета:
- сприяти удосконаленню теоретичних знань вчителів про використання можливостей та умов системного підходу до соціалізації учнів;
- визначити найефективніші шляхи оволодіння педагогами технологій проектування в системі соціалізації особистості учнів як засобу формування компетентнісної особистості учня, здатної до самореалізації;
- залучити учасників семінару до активної продуктивної діяльності та співробітництва;
- розвивати навички колективної творчої діяльності вчителів;
- включити всіх учасників  семінару в реалізацію завдань ІІ етапу роботи школи над проблемою соціалізації особистості громадянського суспільства; формування випускника як компетентнісної особистості, здатної до самореалізації.
Актуальність проблеми. На даний час положення дітей турбує всіх громадян України. Випускаючи їх із школи, ми говоримо їм: «Перед вами відкриваються тисячі доріг. Вони чекають на вас! Оберіть свою, єдину». Та виявляється, що не все так просто, як хотілося б. Те, удаване соціальне благополуччя, яке було так цікаво запропоновано і запрограмовано системою соціальних відносин, виявляється не таким вже й привабливим, не таким вже й легким. Завжди  віриться, що випускники школи підуть туди, де на них чекають, куди їх покличе суспільство. Однак, це завжди суперечить реальним оцінкам того майбутнього, з яким по своєму, по-різному зустрічаються випускники школи.
Звикнувши пристосовуватися до певного типу відносин, що склалися в школі, учні виявляються в дуже скрутному становищі при виборі свого і тільки собі властивого способу соціальної поведінки. В даний час стан дітей і підлітків складний: соціальні зміни в суспільстві, самоусунення деяких батьків від виховання, ріст сирітства, випадки бродяжництва, проблеми з працевлаштуванням, поширення дитячого алкоголізму, наркоманії, злочинності.
І тепер стало цілком очевидним, що вирішити проблему ми можемо тільки в цільовому об'єднанні зусиль і сім’ї, і школи і громадськості.
Форми роботи: «Дерево бажань», регламентована дискусія, робота в мікрогрупах і, як результат семінару – створення проекту «Соціалізація школярів через систему соціальних практик та проектів».
Оголошення теми. Разом із соціальними змінами в суспільстві зростають і вимоги до освітньо – виховної діяльності школи, а саме – працювати на результат, що означає вивчити та виховати випускників підготовленими до нових ринкових відносин. Іншими словами, виходячи зі школи, наші діти повинні бути соціально захищеними, достатньо стійкими перед всякого роду спокусами, мати знання на рівні сучасних досягнень науки та техніки, бути фізично і психічно здоровими, а головне, вже в школі здобути соціальний досвід самостійно приймати рішення щодо способу життя, вибору професії, партнерів, бути готовими захистити себе, свою сім’ю, свою Батьківщину.
Перш, ніж продовжити нашу роботу далі, я запропоную вам деякі поняття по темі семінару, так нам буде легше працювати.
Громадське життя школи – діяльність різних дитячих об’єднань в рамках школи, клубна, гурткова діяльність, взаємодія дітей, педагогів, батьків у процесі підготовки та реалізації шкільних подій.
Співпраця – відносини, що виникли в процесі спільної діяльності дорослих і дітей, що стають основою розвитку всіх учасників діяльності.
Інноваційний проект – це система взаємопов’язаних цілей і програм їх досягнення, що представляють собою комплекс дослідницьких, методичних, дослідно-експериментальних, виробничих, організаційних, та інших заходів, відповідним чином оформлених комплектом проектної документації і забезпечують ефективне вирішення конкретної освітнього завдання (проблеми), що приводить до інновації.
Відкрите освітнє середовище – це система впливів і умов формування особистості, створення умов для її розвитку, що містяться в соціальному і навчальному оточенні. Це - весь простір розвитку особистості дитини для освоєння нею відкритого світу культури в процесі співпраці школи з іншими соціальними інститутами, освітніми системами, педагогічними культурами.
Самовизначення особистості – процес і результат свідомого вибору особистістю власної позиції, цілей і засобів самоздійснення в конкретних обставинах життя. Самовизначення – це коли дитина має можливість задовольнити власні потреби шляхом вибору того, що для неї важливіше, свідомо усвідомлюючи власні можливості та обмеження.
Соціальне самовизначення дитини – це вибір і затвердження нею своєї позиції в проблемних ситуаціях відповідно до її потреб, мотивів, ідеалів, переконань, суб'єктивних оцінок того, що відбувається.  
Соціалізація здійснюється через такі механізми:
- привиття загальноприйнятих та схвалюваних суспільством зразків поведінки, які регламентують взаємини людей в  оточуючому світі;
- виховання відповідальності за дотриманням соціальних норм;
- формування розуміння ролі та місця особистості в конкретній системі соціальних взаємозв’язків;
- вміння людини чуйно ставиться до інших людей, проявляти повагу до їх потреб і бажань.
Соціальна адаптація зростає в зв’язку з прискоренням темпів соціальних змін, в умовах, коли ці зміни зачіпають важливі сторони життя. Такі зміни відбуваються сьогодні в нашому суспільстві. Тому наше завдання – створити всі необхідні умови для успішної соціалізації учнів. Але спершу ми самі повинні чітко знати і розуміти, що ми хочемо і можемо дати дитині для її безболісного входження в доросле життя, якими якостями особистості вона повинна для цього володіти.
Якими б ви хотіли бачити плоди своєї праці і партнерів?
У кожній групі продовжіть вираз:
• Мій учень - ...
• Батьки моїх учнів - ...
• Мій колега -   
• Мій соціальний партнер - ...
Свої очікування запишіть на цих символічних «кружечках», розмістіть їх на «дереві бажань» і озвучте отриманий результат. (2 хв.)
Підведемо підсумок.
- Почнемо з батьків, адже саме з сім’ї починається виховання особистості.
- Важливий фактор у соціалізації особистості школярів відіграє педагогічний колектив. Яким, на вашу думку, він повинен бути?
- Якими ви бачите наших соціальних партнерів?
- А тепер учень. Яким би ви хотіли його бачити?
В основному, ми почули, який має бути наш ідеал. Всі ми хочемо бачити учня, який знає, вміє, тобто соціально зрілого.
Що ми розуміємо під соціалізацією? Подивіться визначення і виберіть ті, які на ваш погляд, на сьогоднішній день найбільш відповідають виховним завданням школи і вимогам часу.
- традиційний (через сім’ю і найближче оточення);
- інституційний (через різні інститути суспільства);
- стилізований (через субкультури);
- міжособистісний (через значущих осіб);
- рефлексивний (через переживання і усвідомлення).
1. Соціалізація починається в дитинстві і продовжується все життя людини через засвоєння нею соціальних ролей і культурних норм.
2. Соціалізація це – постійний процес входження особистості в соціум, що викликає зміни в соціальній структурі суспільства і в самій структурі якостей особистості.
3 Соціалізація – процес, за допомогою якого людина засвоює соціальні норми через формування власного "Я", проявляючи свою унікальність як особистості, процес засвоєння зразків поведінки, соціальних норм і цінностей, необхідних для успішного функціонування в даному суспільстві.
А зараз подумаємо, що заважає соціальній захищеності та соціальній адаптації учнів. Запишіть свої думки на символічних перешкодах.
У нас вийшла ось така «гірка перешкод», щоб нам їх подолати, необхідно знайти способи вирішення цих проблем.
Чи відповідають сьогодні зміст і методи середньої освіти вимогам сучасної соціалізації:
- зміст страждає переважанням розумового компонента над етичним і естетичним, низьким рівнем фізичного виховання, явним перевантаженням програм і підручників;
- серед методів навчання переважають методи, засновані на примусі, коли дитина змушена виконувати те, що пропонує вчитель вона позбавлена вибору, можливості самій планувати свою діяльність.
Зміни, що відбулися в останні роки в практиці освіти не залишили без  уваги жодну сторону шкільної діяльності. Нові принципи особистісно орієнтованої освіти, індивідуального підходу, суб'єктності в навчанні вимагають в першу чергу нових методів навчання. Провідне місце серед таких методів належить сьогодні методу проектів.
У методичних рекомендаціях щодо організації проектної та дослідницької діяльності учнів», розроблених Міністерством освіти і науки, заявлено: «Педагогічна громадськість повинна усвідомити проектну і дослідницьку діяльність учнів як невід'ємну частину освіти, окрему систему в освіті, одним з напрямків модернізації сучасної освіти, розвитку концепції профільної школи».
Саме метод проектів дозволяє створити умови для формування компетентностей учнів, їх соціальної адаптації в суспільстві.
Проект це – комплекс дій по вирішенню значущої для школяра проблеми; метод проектів це – технологія організації освітніх ситуацій, в яких дитина навчається вирішувати власні проблеми, інтереси і технологія супроводу самостійної діяльності школяра по вирішенню проблем вчителем.
Реалізація методу проектів є найбільш органічною діяльністю по відношенню до психолого-педагогічних особливостей віку дитини. Розширюється поле самореалізації учня: через спілкування, отримання власного продукту діяльності і визнання його значення, відбувається розширення і досить швидка зміна інтересів і переваг, яка сприяє самовизначенню та соціалізації дитини.
В нашій практиці вже є інноваційні проекти, тепер до цих проектів необхідні соціальні практики або підпроекти, які будуть служити ниточкою між школою і соціальними партнерами, що будуть робити нашу освітню середу відкритою. Давайте протягом 30 хвилин ми подумаємо, які соціальні практики і проекти ми можемо впровадити в роботу класного колективу, залучаючи соціальних партнерів, виходячи за рамки школи.
Експертна рада дасть заключну оцінку ваших виступів і оцінить роботу мікрогруп.
З метою виявлення ідей і створення проектів оптимальної діяльності класних керівників по соціалізації учнів експертна рада оголошує конкурс проектів систем виховної діяльності класних керівників та класоводів щодо соціалізації школярів.
В діяльність шкільного самоврядування необхідно активно впроваджувати нові форми і методи роботи з дітьми та підлітками в відповідно до вікових особливостей та їх темпераментом, що сприятиме соціальному і професійному самовизначенню випускників;
Ми хочемо, щоб випускники активно включалися в суспільне життя інших навчальних закладів в різних містах України, щоб їм легко було спілкуватися, щоб вони вміли відстоювати свою точку зору, захищати свої інтереси, тобто успішно соціально адаптуватися в суспільстві.
Висновки семінару:
Рекомендувати класним керівникам, педагогам активніше застосовувати метод соціальних практик та проектів в роботі з класним колективом, з дітьми різного шкільного віку.
На засіданні ШПК класних керівників вивчити теоретичні та технологічні аспекти використання системного підходу в соціалізації учнів.
Розробити методики педагогічної діагностики для роботи класних керівників по соціалізації школярів.
Психологу вивчити рівень соціалізації школярів на початковому етапі.
Організувати творчу лабораторію педагогів «Соціалізація підлітків через систему соціальних практик та проектів» зі створенням інформаційно-методичного банку форм, методів і прийомів по соціалізації учнів.
Створити оргкомітет з організації шкільного конкурсу проектів систем виховної діяльності класних керівників по соціалізації учнів.

Дякуємо всім за продуктивну роботу, бажаємо успіхів у творчій діяльності і пам'ятайте, як сказав Г. Спенсер: «Знання закону життя набагато важливіше багатьох інших знань, а знання, яке прямо проведе нас до самовдосконалення, є знанням найпершої важливості».

Немає коментарів:

Дописати коментар