Виступ
Скрипник Тетяни Володимирівни
керівника
ШПК вчителів початкових класів
на районній науково-практичній конференції
8 квітня 20016 року
Слайд
1. Слайд 2.
Питання організації роботи з обдарованими дітьми в нашій
школі постало ще тоді, коли, в ході існуючих умов та розширенні інноваційного простору для
навчання за інтересами, значна частина учнів стала активно виявляти свою
неповторність та прагнення до самостійного саморозвитку та самовдосконалення. З
року в рік росло число переможців олімпіад і конкурсів на рівні району, а потім
вже й області. Ми зрозуміли, що настав час дати їм можливість творити своє
життя, знайти себе.
Слайд
3. Побудувати та впровадити в життя шкільну
програму «Обдаровані діти – майбутнє України» виявилось не такою вже й легкою
справою, оскільки обдаровані учні вимагають до себе не просто особливої уваги,
не через власні примхи, а завдяки своїм особливостям. І не секрет, що
обдарована дитина – це не завжди ідеал. В обдарованих теж можна знайти цілий комплекс недоліків, про які також варто
пам’ятати і батькам, і вчителям.
Ще з 2000
року наш колектив обрав для дослідження художньо-естетичний напрям.
З 2004 року
ми працювали за експериментальною програмою школи життєтворчості на обласному
рівні, яку успішно захистили на засіданні вченої ради у 2015 році.
З 2010 по
2014 рік наша школа апробувала програму Всеукраїнського експерименту по
впровадженню інтегрованих курсів «Мистецтво» та «Художня культура».
Творчий
колектив нашої школи успішно апробував експериментальну програму школи
життєтворчості, Слайд 4. а з 2011
року наша школа є опорним навчальним закладом районної спільноти по роботі з
обдарованими дітьми.
Виходячи з наших досліджень, ми відмітили спільні
особливості обдарованих дітей, наприклад, вони, як правило, оперують багатим словниковим
запасом, часто виявляють лідерство у спілкуванні із однолітками. І це
прослідковується навіть в учнів, які
тільки переступили поріг початкової школи.
Слайд
5. Обдаровані діти відрізняються від своїх
однокласників різносторонністю інтересів. Їх цікавить практично все. Це робить
їх надзвичайно допитливими.
На уроках та позакласних заходах вони виділяються своїм
володінням великим обсягом інформації, компетентністю. Вражає і їх високий
рівень стійкого запам’ятовування та вміння лаконічно, чітко, ясно і точно передати
відому їм інформацію.
Для цього вчителі нашої школи постійно зосереджуються на
опрацюванні та втіленні в практику нових напрямків, форм та методів роботи з
обдарованими учнями.
Слайд 6. Кожного разу, готуючись до уроку,
я вирішую різні проблеми: чому навчити учнів і як це зробити, як сформувати
їхній духовний світ. Пріоритет в організації освітнього процесу надається
особистості учня, його вмінню самостійно здобувати знання.
Слайд 7. Тому моє завдання полягає в тому,
щоб заохочувати до активної пізнавальної діяльності учня, створювати умови для
виявлення зацікавленості, стимулювати до висловлювань без побоювань помилитися,
формувати прагнення учнів знаходити свій спосіб досягнення мети, вчитися
аналізувати та виявляти учнівську ініціативу, самостійність у самовираженні.
Успішність навчально-виховного процесу, висока якість уроку досягається саме
завдяки використанню нестандартних інноваційних технологій.
Слайд 8. У своїй навчальній діяльності я
прагну створювати на уроках атмосферу доброзичливості, відкритості, успіху,
творчості, навчити дітей вчитися. Для цього сприяю активізації навчальної
діяльності всього класу, формую в учнів необхідні навички колективної роботи.
Під час проведення багатьох уроків використовується робота в парах та групова
робота учнів, проведення ділових ігор, дискусій, застосування «мозкового
штурму».
Слайд 9. У роботі повинні бути задіяні
тією чи іншою мірою всі учні. Справді, сильні учні, а також особистості з високим
рівнем контактності проявляють вищу активність, ніж замкнуті і слабкі. Проте
слід постійно "втягувати" їх у роботу, створювати ситуації успіху.
Інтерактивні технології – не самоціль. Потрібно постійно контролювати процес
досягнення поставлених цілей (вони повинні бути чітко сформульовані і легко
контрольовані), у випадку невдачі переглядати стратегію і тактику роботи,
шукати і виправляти недоліки.
Слайд 10. Дуже
цікаво проходять урок-екскурсія, урок-мандрівка, урок-казка, урок-гра,
урок-інсценізація, уроки розвитку творчих здібностей,
логічного мислення. Це
сприяє не тільки прояву інтересу учнів до уроку, а й згуртуванню класу.
Контрольний урок можна провести у формі конкурсу, вікторини, уроку-змагання. Для комбінованого уроку підходить проведення його у формі
майстерні. Проте слід пам’ятати, що подібні уроки повинні проводитися в
системі, але не кожен день. Учні, по-перше повинні будуть підготуватися,
по-друге, вони будуть знати, що їх знову чекає не просто цікавий урок, а свято.
Це піднімає і авторитет вчителя в очах учнів. Комп’ютер, таблиці, ілюстрації,
відеофільми, презентації – правильне й доречне використання цього тільки
прикрасить урок.
Слайд 11. Як же
зробити, щоб урок не тільки надав учням певні знання і уміння, але і викликав у
них справжній інтерес, щире залучення у навчальний процес, сформував творче
начало?
1. Готуючись до уроку (при
написанні плану уроку), чітко формулюю його тему. Потім визначаюсь із провідною
ідеєю, на яку спиратиметься даний урок, і позначаю ту частину навчального
матеріалу, яка може бути використана на подальших заняттях, — визначити
перспективність розвитку даної теми. Також необхідно прописати навчальні,
розвивальні і виховні функції даного уроку.
2. З доступного матеріалу
відбираю тільки той, який найпростіше і дохідливо пояснює тему уроку.
3. Цікавий урок повинен містити завдання і
матеріали, які можуть викликати подив, захоплення, здивування учнів. Це може
бути цікавий факт, дивовижне відкриття, пізнавальний досвід, нестандартний
підхід до вже існуючих ситуацій, що здаються звичайними. Після того, як
потрібний і цікавий матеріал знайдений, потрібно його правильно згрупувати,
продумати послідовність роботи з ним, підготувати до уроку. Необхідно знайти
саме таку форму подачі матеріалу, яка викличе активну роботу на уроці,
виключить пасивне сприйняття нового.
4. При підготовці уроку вирішую
для себе, що контролювати, як контролювати і як використовувати результати
контролю. Чим частіше контролюється робота учнів, тим легше побачити помилки і
ускладнення.
5. Перед початком уроку потрібно
підготувати всю необхідну для уроку наочну допомогу: прилади, роздатковий
матеріал, додаткову літературу тощо. Матеріал можна записати заздалегідь на
класну дошку у вигляді схем, таблиць, з виділенням особливо складних або значущих
пунктів.
6. Необхідно заздалегідь
продумати домашнє завдання. Потрібно бути оригінальною, придумати емпіричні
завдання, для виконання яких дітям потрібно буде використовувати не тільки
підручники, а, наприклад, опитати домашніх або експериментувати з домашніми
речами. Для виконання такого домашнього завдання потрібні рекомендації і
додатковий матеріал для домашнього вивчення.
І головне: учитель і учень мають
бути співучасником процесу пізнавальної діяльності на уроці. Тоді урок оживе і
не буде чимось стороннім від життя, стане природнім щоденним подивом, буде
цікавим для всіх учасників навчально-виховного процесу.
Слайд 12. Робота членів ШПК
початкових класів нашої школи була спрямована на подальше вдосконалення
педагогічної та методичної майстерності їхнього науково – теоретичного рівня,
на реалізацію проблеми “Впровадження креативної освіти в навчально – виховний
процес молодших школярів”.
В роботі ШПК
значна увага приділялась удосконаленню форм і методів проведення уроків з
використанням сучасних інформаційно – комунікативних технологій направлених на
розвиток творчих здібностей обдарованих та талановитих дітей.
Декади педагогічної
майстерності, які ми проводимо щорічно, ще раз доводять, що вчителі початкових
класів та вихователі ГПД – це згуртована група фахівців, які прикладають максимум
зусиль для виконання поставлених перед ними завдань. Учителі діляться досвідом
проведення інноваційних уроків та виховних заходів (у березні 2016 року
провели: 1 клас – «Історія іграшки», 2 клас – «Мандрівка до країни Квітляндії»,
3 клас – «Коса – дівоча краса», 4 клас – «Мистецька вітальня. Душа художника»).
Під час
засідань урізноманітнилися форми роботи: засідання круглого столу, «Методичний
діалог», обмін досвідом «А я роблю так», дискусії, міні-звіти членів ШПК,
ділова гра, методична нарада.
Слайд 13. Здавалось би, які
досягнення можуть бути в обдарованих учнів початкових класів, проте наші вчителі-початківці
постійно працюють над залученням молодших школярів до участі в різноманітних
конкурсах.
У цьому
навчальному році гарні результати показали учні у конкурсі «Собори наших душ»: 2
клас – Даценко Дар’я стала призером районного туру (номінація поезія), 4 клас –
Грицай Анна переможець районного та призер обласного туру (номінація проза),
Гришко Поліна призер районного туру (номінація живопис), Носова Катерина стала
переможцем районного та обласного турів; у конкурсі «Початкове технічне
моделювання» Шаповалов Максим став переможцем районного та призером обласного
туру.
Систематично
приймають участь у інтелектуальних конкурсах: «Кенгуру» (Середа Роман –
відмінний результат, Васюта Вікторія, Хуторний Андрій, Тимченко Сергій – добрий
результат), «Соняшник» (прийняли участь 15 учнів) «Бобер», «Орлятко», «Гринвіч».
В минулих
роках учні приймали активну участь в конкурсах
- обласного рівня
«Знай і люби свій рідний край»
(Гриценко Софія – переможець);
«Діти єднають Україну» (Жуков
Едуард – призер);
«Дніпропетровщині – 80» (Узбек
Альона);
«Битва за Дніпро» (Пашков
Дмитро);
- Всеукраїнського рівня «Знай і
люби свій рідний край» (Суярова Сурайо – переможець);
- технічного моделювання
(Лихопуд
Олександр, Гриценко Софія, Мусаєв Телман);
- спортивні міжобласні змагання
(Лихопуд Олександр, Жуков Едуард).
Слайд 14. Отже, оновлення теоретичних засад змісту початкової
освіти, розширення джерел інформації, відкритість зарубіжного досвіду
стимулюють активний рух в теорії і практиці удосконалення уроку. Для сучасної
початкової школи характерним є співіснування у педагогічному досвіді основних
дидактичних типів і варіантів різних уроків, що засвідчує розвиток, значні
резерви для удосконалення, осучаснення цієї давно відомої організаційної форми
навчання. Для сучасної початкової школи характерним є співіснування у
педагогічному досвіді основних дидактичних типів і варіантів різних уроків, що
засвідчує розвиток, значні резерви для удосконалення, осучаснення цієї давно
відомої організаційної форми навчання.
Ми переконані, що система
роботи з обдарованими дітьми дійсно позитивно впливає на зростання успіхів і
досягнень наших вихованців. Важливо тільки розуміти, що хоча «Вчитися дітям важко, а навчати їх ще
важче, ми не можемо зупинятися, бо коли учням віддаєш усе найкраще, то й сам
сягнеш нової висоти…».
Немає коментарів:
Дописати коментар