вівторок, 21 лютого 2012 р.

Моніторинг освітньої діяльності як фактор успіху закладу, учителя, учнів

У Національній доктрині розвитку освіти зазначено: «Якість освіти є національним пріоритетом і передумовою національної безпеки держави, додержання міжнародних норм і вимог законодавства України щодо реалізації права громадян на освіту...
Функціональними завданнями моніторингу є не лише визначення якості освітнього процесу, а саме якості знань, умінь і навичок учнів, оволодіння творчими навичками вихованості учнів, розвитку особистості, а й корекція навчально-виховної роботи, яка базується на визначенні шляхів удосконалення діяльності навчального закладу, класу, окремого учня чи навчально-виховного процесу в цілому.
За результатами моніторингу якості знань адміністрація школи визначає:
• реальний стан навчального процесу за основними показниками та динамікою його змін протягом досліджуваного періоду;
• проблемні питання в роботі педагогічних працівників;
• рівень знань учнів школи, вплив шкідливих чинників (і шукає шляхи їх усунення);
• які управлінські рішення необхідні для підвищення якості навчально-виховного процесу.
         Відповідно до плану внутрішкільного контролю та рішення педагогічної ради у І семестрі 2011-2012 навчального року були заплановані та проведені моніторинги:
1.     Статистичний моніторинг (вересень).
2.      Моніторинг рівня навченості учнів з математики (вересень, грудень).
3.      Моніторинг з української мови (грудень).
4.      Моніторингові дослідження з фізики (грудень).
5.      Моніторинг рівня навченості учнів з історії (листопад-грудень).
6.      Моніторинг стану оформлення та ведення класних журналів (вересень, жовтень, грудень).
7.     Організація профільного та допрофільного навчання в школі (вересень-жовтень).
8.     Моніторинг готовності вчителів до уроків (листопад).
9.     Моніторинг техніки читання учнів 2-4 класів на кінець І семестру (грудень).
Всі моніторинги проведено, вивчені результати, узагальнено звітами та інформаціями.
1.     За допомогою статистичного моніторингу створено базу даних про педагогічний та учнівський контингент, розподіл учнів на групи по вивченню іноземної мові та трудового навчання, проведено розподіл навантаження для вчителів та учнів за навчальними планами для кожного класу… Створено і електронну базу даних у програмі КУРС:Школа.
2.  З результатів проведення моніторингу з математики вчителі математики та адміністрація школи мають змогу контролювати діяльність кожного учня, отримуючи рівень засвоєння учнями навчального предмету на різних рівнях.
МАТЕМАТИКА
Клас
Результати річного оцінювання
(2010-2011 навчальний рік)
Результати діагностичної контрольної роботи
вересень
грудень
успішність
якість
успішність
якість
успішність
якість
5
100%
86%
84%
68%
92%
58%
100%
59%
88%
63%
94%
44%
100%
64%
93,7%
56,2%
92%
58%
100%
42%
95%
56%
87%
40%
100%
47%
94,4%
50%
94%
47%
11
100%
53%
87%
50%
100%
53%
100%
53%
94%
47%
100%
53%
Загальний рівень
100%
51%
91%
55,7%
94,1%
50,4%

3. Вчителями української мови проведений моніторинг у грудні місяці. Результати узагальнено інформацією і обговорено на засіданні ШПЦК вчителів суспільно-гуманітарного циклу.
УКРАЇНСЬКАМОВА
Клас
Результати річного оцінювання
(2010-2011 навчальний рік)
Результати моніторингового дослідження
вересень
грудень
успішність
якість
успішність
якість
успішність
якість
5
100%
96%
88%
64%
74,1%
19%
100%
64%
84%
38%
64%
36%
100%
53%
75%
41%
67%
46%
11
100%
64%
93%
35%
87%
33%
Загальний рівень
100%
69,3%
85%
44,5%
73%
33,5%

4. Моніторинг з фізики проведено у 8-11 класах у грудні місяці. Результати оформлено інформацією і обговорено на засіданні ШПЦК вчителів природничо-математичного циклу.
ФІЗИКА
Клас
Результати семестрового оцінювання
(2010-2011 навчальний рік)
Результати моніторингового дослідження
грудень
успішність
якість
успішність
якість
8
100%
70,6%
100%
70%
100%
52,9%
83%
33%
100%
55%
87,5%
62%
10
100%
68,4%
100%
53%
11
100%
55,6%
100%
64%
Загальний рівень
100%
60,5%
94,1%
56,4%
5. Вивчено рівень навчальних досягнень учнів з історії, результати узагальнено наказом.

Клас
Учнів
 у
класі
Писали роботу
Початковий рівень
Середній рівень
Достатній рівень
Високий рівень
Успішність
Якість
Вчитель
20
18
-
-
3
16,7%
10
55,6%
5
27,8%
18
100%
15
83,3%
Даниленко В.О.
18
13
2
15,4%
4
30,8%
7
53,9%
-
-
11
84,1%
7
54,9%
Даниленко В.О.
8
17
15
1
6,7%
6
40%
8
53,3%
-
-
14
93,3%
8
53,3%
Даниленко В.О.
17
15
-
-
4
26,7%
8
53,3%
3
20%
15
100%
11
73,3%
МалинськийО.В.
20
13
-
-
3
23,1%
8
61,5%
2
15,4%
13
100%
15
76,9%
Малинський О.В.
10
19
15
-
-
5
33,3%
10
66,7%
-
-
15
100%
10
66,7%
Даниленко В.О.
11
18
17
-
-
7
41,2%
8
47,1%
2
11,7%
17
100%
10
58,8%
Даниленко В.О.
  Всього
129
106
3
2,8%
32
30,2%
59
55,7%
12
11,3%
103
97,2%
76
71,7%


Моніторингові дослідження дають можливість спостерігати за динамікою зростання чи зниження якості знань учнів усієї школи практично з усіх предметів, порівнювати результати як семестрові, так і тематичні та контрольні, що створює позитивне поле для об’єктивності в оцінюванні вчителями і батьками. Спостереження за розвитком рівня знань кожного учня з кожного предмета з окремо виділеної групи предметів забезпечує умови для особистісно зорієнтованого підходу до створення ситуації, у якій учень прагне до самовдосконалення й самоорганізації.
Таким чином, якість освіти, її моніторинг стають прогресивними чинниками самоорганізованої загальноосвітньої системи, у якій основою всіх перетворень мають стати знання потенційних можливостей дітей та прогнозування потреб особистості. Застосовуючи моніторинг на різних рівнях управління, можна значно підвищити ефективність діяльності кожного учасника педагогічного процесу.
Моніторингові дослідження якості оцінювання навчальних досягнень учнів дають можливість установити зворотний зв’язок між учителем та учнем, а також надають інформацію для подальшого прогнозування роботи всього закладу.
Отже, упровадження освітнього моніторингу надасть змогу кожному учасникові навчально-виховного процесу реалізувати свої можливості, досягти більш вагомих результатів завдяки саморегуляції.