Застосування елементів
інформаційних технологій
викладання гуманітарних предметів
в основній школі
В освіті України продовжується реформування,
спрямоване на оновлення її змісту, удосконалення технології навчання і
виховання. Цей процес пов’язаний з
прогресом суспільства, і кожний етап його розвитку ставить перед школою різних
рівнів специфічні завдання.
Сьогодні система освіти знаходиться у
вкрай несприятливих соціальних умовах: школи змушені одночасно ставити і
вирішувати три групи завдань:
- по-перше, забезпечувати елементарне
виживання й адаптацію вчителів і учнів у ситуації, яка швидко змінюється;
- по-друге, намагаються забезпечити
нормальне функціонування освітнього процесу, досягнення результатів освіти, що
відповідають державним стандартам, і необхідний для цього рівень мотивації та
самопочуття дітей;
- по-третє, всупереч усім труднощам
продовжують займатися інноваційною діяльністю, вирішуючи за допомогою
нововведень пріоритетні задачі розвитку освіти.
Процес інформатизації суспільства,
безперечно, зумовлює й інформатизацію освіти: ця сфера забезпечується теорією і
практикою розробки та використання нових інформаційних технологій, орієнтованих
на реалізацію психолого-педагогічної мети навчання і виховання.
Змінюються цілі і завдання освітньої
галузі в інформаційному просторі, особистісно орієнтована система навчання
поступово приходить на зміну традиційній, інноваційні методи конкурують з
класичними, набуває актуальності технологічний підхід у навчанні. Вчитель має створити сприятливі умови для
кожного учня, вибрати такі методи та форми навчання, що дали б змогу всім без
винятку виявити свою активність та творчість. Отже, завдання вчителя
активізувати пізнавальну діяльність у процесі навчання, інтенсифікувати
навчальний процес з допомогою активних та інтерактивних методів навчання.
Ефективним засобом розвитку готової до сучасного життя
особистості є втілення в практику роботи вчителя новітніх тенденцій та
технологій. Діяльність на уроці, безумовно, має зацікавити дітей, надавати
уроку більшого змісту, емоційності, вмотивованості.
Серед педагогічних
технологій (формування творчого учня,
дослідницька, проектна тощо) інформаційні технології, до складу яких
входять комп’ютерні (зокрема, мультимедійні),
посідають особливе місце в сучасній системі освіти.
Бурхливий розвиток засобів інформатизації,
поява нових технологій одержання, передачі, обробки і збереження інформації
відкривають необмежені можливості для застосування комп’ютерів у навчальному
процесі.
Використання ІКТ в навчально-виховному процесі спрямоване на досягнення
таких цілей:
- розвиток особистості
учня та його адаптація у світовому інформаційному просторі;
- формування
інформаційної культури учнів, забезпечення їх інформаційних потреб;
- інтенсифікація
навчання і виховання за рахунок використання ІКТ;
- удосконалення науково –
методичного забезпечення навчально – виховного процесу;
- оптимізація освіти на
основі використання інформаційно – комунікаційних технологій.
Використання комп’ютерів у навчальній та
позакласній діяльності сприяє підвищенню мотивації та індивідуалізації навчання, розвитку творчих здібностей
учнів і створенню сприятливого
емоційного клімату на уроках. Сучасний
комп’ютер приваблює учнів тим, що він є універсальною іграшкою, рівноправним
партнером, терплячим товаришем, мудрим наставником. Учителям комп’ютер
допомагає краще оцінити здібності
й знання учнів, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми та методи навчання.
Необхідні
умови ефективності діяльності вчителя
у використанні ІКТ:
v
організація активної діяльності учня;
v
формування мотивів діяльності;
v
використання різноманітних джерел
інформації;
v
навчання учнів різним способам переробки
інформації;
v
опора на сильні сторони учня;
v
особистісно – зорієнтований підхід;
v
опора на самостійність та
самодіяльність учня.
v електронні
бібліотеки;
v літературні
періодичні видання;
v електронні
підручники і посібники
в Інтернеті;
v педагогічний досвід впровадження новітніх
технологій навчання;
v науково-освітні сайти
Інтернету;
v колекції
рефератів з літератури;
v сайти
мистецького характеру;
v сайти
літературних музеїв;
v сайти
про життєвий і
творчий шлях письменників.
Основні напрямки
використання ІКТ на уроках світової
літератури
До безперечних переваг мультимедійних
технологій у шкільній практиці можна віднести:
-
розширення сфери
доступу до різних видів інформації (Інтернет,
електронні бібліотеки, довідники, книги, енциклопедії тощо);
-
швидкість знаходження,
передавання, опрацювання великого обсягу інформації;
- анімаційність та колористика матеріалу;
-
зручне та
компактне збереження (касета, дискета,
диск) і тиражування програм;
-
багаторазове та різнорівневе
використання і коригування навчальних мультимедійних програм відповідно до
психолого-вікових особливостей школярів та індивідуальних уподобань учителя;
-
динамічність у
створенні різних за ступенем складності схем, таблиць, кросвордів, ребусів,
вікторин тощо;
-
використання
значного обсягу аудіовізуального навчального матеріалу (малюнки, фото, репродукції картин, карти, портрети, ілюстрації, аудіо-,
відео- та кіноматеріали тощо) та можливість його творчого комбінування;
-
унаочнення
абстрактних теоретичних понять;
-
моделювання навчальних
ситуацій у просторі та часі (віртуальні
екскурсії до музеїв і культурних центрів світу, подорожі до різних країн,
історичних епох);
-
урізноманітнення
методів, форм і прийомів навчання;
-
ефективність
використання мультимедіа у проведенні нестандартних уроків (урок-подорож, урок-вікторина, урок-семінар,
урок-диспут і т.д.);
-
можливість
індивідуального, групового, колективного, самостійного та дистанційного
навчання (взаємодія вчителя й учня за
допомогою комп’ютерних комунікацій) — використання інтерактивних
технологій;
-
проектна
діяльність (дослідницькі, творчі, ігрові,
інформаційні проекти);
-
розвиток творчого
потенціалу учня, його здібностей;
-
розвиток умінь експериментально-дослідницької
діяльності;
-
формування інформаційної
культури учнів тощо.
Навчальні мультимедійні технології — це
найсучасніші науково обгрунтовані й забезпечені засоби наочності.
Мультимедійні технології відкривають нові
можливості для проектної діяльності. В основі методу проектів лежить розвиток
пізнавальних навичок учнів, уміння самостійно конструювати свої знання та
орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного мислення,
формування навичок мислення високого рівня. Діяльність школярів може бути
індивідуальною, парною, груповою для виконання конкретного завдання, розв’язання
певної проблеми шляхом пошуку й дослідження із використанням різноманітних
засобів для створення “продукту” – результату докладених зусиль. Це можуть бути
учнівські публікації (газети, збірки,
буклети, бюлетені), презентації, Web-сайти та інші матеріали (додатки). При комп’ютерному навчанні
значно зростають вмотивованість учнів, їхня незалежність, а це приводить до
підвищення самоконтролю в процесі навчання. Відповідно, зацікавленість учнів
веде їх до створення творчих робіт із застосуванням сучасної техніки (розробка проектів, веб-сторінок тощо).
Звичайно, використання інформаційних
технологій не розв’яже всіх питань як в освіті, так і в повсякденному житті.
Але вони в змозі допомогти вчителю найбільш ефективно використати навчальний
час занять та час підготовки до уроку, а також забезпечити молоде покоління
знаннями, уміннями та навичками, і, найголовніше, навчити їх вчитися, виживати
в цьому інформаційному світі, світі швидких змін…
Немає коментарів:
Дописати коментар