пʼятниця, 9 листопада 2012 р.

Презентація досвіду роботи вчителя світової літератури Плахотнік О.М. на засіданні районної предметно методичної комісії вчителів світової літератури


Застосування елементів інформаційних технологій
викладання гуманітарних предметів в основній школі
В освіті України продовжується реформування, спрямоване на оновлення її змісту, удосконалення технології навчання і виховання. Цей процес  пов’язаний з прогресом суспільства, і кожний етап його розвитку ставить перед школою різних рівнів специфічні завдання.
Сьогодні система освіти знаходиться у вкрай несприятливих соціальних умовах: школи змушені одночасно ставити і вирішувати три групи завдань:
- по-перше, забезпечувати елементарне виживання й адаптацію вчителів і учнів у ситуації, яка швидко змінюється;
- по-друге, намагаються забезпечити нормальне функціонування освітнього процесу, досягнення результатів освіти, що відповідають державним стандартам, і необхідний для цього рівень мотивації та самопочуття дітей;
- по-третє, всупереч усім труднощам продовжують займатися інноваційною діяльністю, вирішуючи за допомогою нововведень пріоритетні задачі розвитку освіти.
Процес інформатизації суспільства, безперечно, зумовлює й інформатизацію освіти: ця сфера забезпечується теорією і практикою розробки та використання нових інформаційних технологій, орієнтованих на реалізацію психолого-педагогічної мети навчання і виховання.
Змінюються цілі і завдання освітньої галузі в інформаційному просторі, особистісно орієнтована система навчання поступово приходить на зміну традиційній, інноваційні методи конкурують з класичними, набуває актуальності технологічний підхід у навчанні. Вчитель має створити сприятливі умови для кожного учня, вибрати такі методи та форми навчання, що дали б змогу всім без винятку виявити свою активність та творчість. Отже, завдання вчителя активізувати пізнавальну діяльність у процесі навчання, інтенсифікувати навчальний процес з допомогою активних та інтерактивних методів навчання.
Ефективним засобом розвитку готової до сучасного життя особистості є втілення в практику роботи вчителя новітніх тенденцій та технологій. Діяльність на уроці, безумовно, має зацікавити дітей, надавати уроку більшого змісту, емоційності, вмотивованості.
Серед педагогічних технологій (формування творчого учня, дослідницька, проектна тощо) інформаційні технології, до складу яких входять комп’ютерні (зокрема, мультимедійні), посідають особливе місце в сучасній системі освіти.
Бурхливий розвиток засобів інформатизації, поява нових технологій одержання, передачі, обробки і збереження інформації відкривають необмежені можливості для застосування комп’ютерів у навчальному процесі.
Використання ІКТ в навчально-виховному процесі спрямоване на досягнення  таких цілей:
- розвиток особистості учня та його адаптація у світовому інформаційному просторі;
- формування інформаційної культури учнів, забезпечення їх інформаційних потреб;
- інтенсифікація навчання і виховання за рахунок використання ІКТ;
- удосконалення науково – методичного забезпечення навчально – виховного процесу;
- оптимізація освіти на основі використання інформаційно – комунікаційних технологій.
Використання комп’ютерів у навчальній та позакласній діяльності сприяє підвищенню мотивації та індивідуалізації навчання, розвитку творчих здібностей учнів і створенню сприятливого емоційного клімату на уроках.  Сучасний комп’ютер приваблює учнів тим, що він є універсальною іграшкою, рівноправним партнером, терплячим товаришем, мудрим наставником. Учителям комп’ютер допомагає краще оцінити здібності й знання учнів, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми та методи навчання.

Необхідні  умови  ефективності  діяльності вчителя
у використанні  ІКТ:
v    організація активної діяльності учня;
v    формування мотивів діяльності;
v    використання різноманітних джерел інформації;
v    навчання учнів різним способам переробки інформації;
v    опора на сильні сторони учня;
v    особистісно – зорієнтований підхід;
v    опора на самостійність та самодіяльність  учня.
 Вся робота на такому уроці використовується як засіб формування навичок, розвитку певних умінь, навчання вмінню спілкуватися, розвитку відповідних здібностей та психічних функцій, пізнання, запам’ятовування. Цінність новітніх технологій полягає ще й у тому, що учень із слабкими знаннями може стати в рівень з іншими дітьми, використовуючи  винахідливість та кмітливість, що іноді є важливішими від безпосередніх знань. А відчуття зацікавленості і посильності допомагають подолати той бар’єр, який виникає при вивченні предмету.
 Специфіка  літератури як мистецтва слова обумовила й своєрідні підходи до методики використання ресурсів Інтернету. На широкому і безмежному його просторі користувачі можуть знайти безліч потрібної інформації, яку, стосовно професійних завдань вчителів, умовно можна поділити на блоки:
v    електронні   бібліотеки;
v    літературні  періодичні  видання;
v    електронні  підручники  і  посібники  в  Інтернеті;
v    педагогічний досвід впровадження новітніх технологій навчання;
v     науково-освітні  сайти  Інтернету;
v    колекції   рефератів   з   літератури;
v    сайти    мистецького    характеру;
v    сайти   літературних  музеїв;
v    сайти  про  життєвий  і  творчий  шлях  письменників.

Основні  напрямки  використання  ІКТ на уроках  світової  літератури 
До безперечних переваг мультимедійних технологій у шкільній практиці можна віднести:
- розширення сфери доступу до різних видів інформації (Інтернет, електронні бібліотеки, довідники, книги, енциклопедії тощо);
- швидкість знаходження, передавання, опрацювання великого обсягу інформації;
- анімаційність та колористика матеріалу;
- зручне та компактне збереження (касета, дискета, диск) і тиражування програм;
- багаторазове та різнорівневе використання і коригування навчальних мультимедійних програм відповідно до психолого-вікових особливостей школярів та індивідуальних уподобань учителя;
- динамічність у створенні різних за ступенем складності схем, таблиць, кросвордів, ребусів, вікторин тощо;
- використання значного обсягу аудіовізуального навчального матеріалу (малюнки, фото, репродукції картин, карти, портрети, ілюстрації, аудіо-, відео- та кіноматеріали тощо) та можливість його творчого комбінування;
- унаочнення абстрактних теоретичних понять;
- моделювання навчальних ситуацій у просторі та часі (віртуальні екскурсії до музеїв і культурних центрів світу, подорожі до різних країн, історичних епох);
- урізноманітнення методів, форм і прийомів навчання;
- ефективність використання мультимедіа у проведенні нестандартних уроків (урок-подорож, урок-вікторина, урок-семінар, урок-диспут і т.д.);
- можливість індивідуального, групового, колективного, самостійного та дистанційного навчання (взаємодія вчителя й учня за допомогою комп’ютерних комунікацій) — використання інтерактивних технологій;
- проектна діяльність (дослідницькі, творчі, ігрові, інформаційні проекти);
- розвиток творчого потенціалу учня, його здібностей;
- розвиток умінь експериментально-дослідницької діяльності;
- формування інформаційної культури учнів тощо.
 Завдяки мультимедіа навіть сухий теоретичний матеріал оживає, а абстрактні поняття постають як конкретні явища, видатні хрестоматійні постаті перетворюються на живих особистостей, історичні події — на реальну минувшину, хімічні або фізичні процеси — на закономірності природи, що оточують людину. До того ж, в процесі засвоєння програмового матеріалу в учнів одночасно працюють кілька видів пам’яті, зокрема, слухова та зорова. 
Навчальні мультимедійні технології — це найсучасніші науково обгрунтовані й забезпечені засоби наочності.
  Таким чином, використання мультимедійних технологій у поєднанні з інтерактивним навчанням є однією з найефективніших форм навчання.
Мультимедійні технології відкривають нові можливості для проектної діяльності. В основі методу проектів лежить розвиток пізнавальних навичок учнів, уміння самостійно конструювати свої знання та орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного мислення, формування навичок мислення високого рівня. Діяльність школярів може бути індивідуальною, парною, груповою для виконання конкретного завдання, розв’язання певної проблеми шляхом пошуку й дослідження із використанням різноманітних засобів для створення “продукту” – результату докладених зусиль. Це можуть бути учнівські публікації (газети, збірки, буклети, бюлетені), презентації, Web-сайти та інші матеріали (додатки). При комп’ютерному навчанні значно зростають вмотивованість учнів, їхня незалежність, а це приводить до підвищення самоконтролю в процесі навчання. Відповідно, зацікавленість учнів веде їх до створення творчих робіт із застосуванням сучасної техніки (розробка проектів, веб-сторінок тощо).
 Приміром, для того, щоб за темою підготувати невеличку презентацію (в програмі Power Point) або ж дібрати до неї ілюстративний чи текстовий матеріал, продумати дизайн майбутньої презентації тощо, учню (як і вчителю) необхід­но звернутися не до одного джере­ла, відібрати тільки ту інформацію, що стосується даної теми, лаконічно розмістити її на слайді та естетично оформити. Звісно, школярам буде цікаво побачити власний “продукт” та вислухати оцінку своїх досягнень від однолітків. Можливо, виникне змагання – хто створить кращу презентацію. Так відбудеться співпраця та діалог у стосунках учителя й учнів та учнів між собою.
 Публічний захист презентації чи публікацій – це не тільки звіт про проведену роботу, а й збагачення досвідом, набутим в процесі створення проекту, обмін думками та цікавими знахідками, інтерактивне спілкування та високоякісне засвоєння навчального матеріалу. Узагальнення та систематизація групових досліджень учнів з метою оптимального підхо­ду до загального результату – важливий етап інтерактивного навчання.
 Нові інформаційні технології усе ширше й ширше застосовуються при навчанні. Інтерес учнів до навчання безсумнівно, зростає. Інтернет, безперечно, є одним з найбільших помічників  у навчанні. Зараз багато хто говорить про появу нової культури викладання, яка завдяки застосуванню комп’ютерних технологій перетворила Інтернет протягом останніх років у магічне вікно до знань. Заняття з використанням Інтернет-технологій допомагають щонайкраще підвищити культурну поінформованість учнів, дозволяють їм довідатися про інші культури, виховують толерантне ставлення до них, дають відчути й зрозуміти, що весь світ перебуває прямо в клавіатурі, переміщаючи їх з місця на місце, із країни в країну без яких-небудь зусиль і витрат. Учні та вчителі мають можливість безпосереднього спілкування з носіями культури за допомогою електронної пошти, форумів, телеконференцій. З допомогою програмно-педагогічних засобів Інтернет можна здійснити віртуальну екскурсію до музеїв і культурних центрів світу, ознайомилися із надбаннями людства у вигляді віртуальних картин, скульптур, предметів мистецтва тощо. Приміром, віртуальне відвідування картинних галерей, демонстрація експонатів, репродукцій картин видатних художників із голосовим супроводженням-коментарем мистецтвознавця та анімаційними ефектами підсилює сприйняття учнями відповідної теми, насичує знаннями, розширює їхній світогляд, збагачує духовно, підвищує їх культурно-освітній рівень.
 Я зацікавлена в тому, щоб зробити процес навчання цікавим і продуктивним, щоб залучити до роботи на уроці кожного учня, тим самим розвиваючи його особисті таланти та здібності, навчити самостійно мислити, розмірковувати, аналізувати, висловлювати і обстоювати власні думки. Інформаційні технології повною мірою допомагають реалізації поставленої мети, а створення й використання у навчанні власних мультимедійних програм не тільки сприяють глибокому засвоєнню учнями програмового матеріалу, а й підвищують мій рівень  знань, умінь і навичок.
 У конструюванні мультимедійного уроку добір матеріалів — це складний, тривалий і копіткий процес, адже інформація має бути чіткою, лаконічною, доступною, пізнавальною, цікавою для учнів. Мало того, школярі не тільки мають насичуватися інформацією, а й вчитися працювати, мислити, аналізувати, висловлювати власні думки.
 Для того, щоб створити урок з використанням мультимедіа, учитель має визначити підпорядкованість навчальній, виховній та розвивальній меті уроку, продумати доцільність та раціональність використання тих чи інших ТЗН при вивченні певної теми, визначити ті навчальні ситуації, де ТЗН сприятимуть глибокому засвоєнню матеріалу, дозувати та спрямувати інформацію на отримання 
 Також слід пам’ятати, що не всі уро­ки за державними Програмами можна провести у комп’ютерних класах. Розумне поєднання традиційних методів, форм і прийомів навчання з новітніми технологіями дасть позитивний результат в процесі навчання.
 Завдяки мультимедійним технологіям відбуваються суттєві зміни в навчальному процесі, в центрі якого тепер перебуває особистість учня, а головною метою стає розвиток його інтелектуальних і творчих здібностей, пізнавальної активності, усвідомлення моральних цінностей, що згодом дозволить стати здатним до самореалізації, самостійного мислення, прийняттю важливих рішень, вміння працювати над розв’язуванням важливих суттєвих проблем. Змінюється в цьому процесі роль учителя, він стає координатор, партнер, консультант.
 Великою допомогою у моїй роботі було те, що я успішно пройшла курси “Intel. Навчання для майбутнього” з використанням інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні зарубіжної літератури згідно з державним стандартом загальної середньої освіти й одержала Сертифікат, а також пройшла навчання за програмою МS “Партнерство в навчанні”. Отримані знання і вміння я ефективно використовую в навчально-виховному процесі. А ще я впевнена, що в сучасній школі необхідно знищити бар’єр непорозуміння між учнями, учителями, комп’ютером і сучасними мультимедійними засобами. Сучасна техніка повинна перетворитися в такий же про­стий у використанні інструмент, як підручник і олівець. І тільки тоді використання мультимедійних засобів буде служити потужним двигуном для оптимізації навчального процесу з усіх навчальних дисциплін і зарубіжної літератури зокрема.
Звичайно, використання інформаційних технологій не розв’яже всіх питань як в освіті, так і в повсякденному житті. Але вони в змозі допомогти вчителю найбільш ефективно використати навчальний час занять та час підготовки до уроку, а також забезпечити молоде покоління знаннями, уміннями та навичками, і, найголовніше, навчити їх вчитися, виживати в цьому інформаційному світі, світі швидких змін…

Немає коментарів:

Дописати коментар