Мета круглого столу:
-
залучити учасників круглого столу до активного
обговорення проблеми адаптації п’ятикласників до навчання в основній школі;
-
колективне вивчення труднощів навчання п’ятикласників;
-
виявлення причин труднощів учнів та вчителів;
-
налагодження співпраці між учителями – предметниками, які
викладають у 5 класі;
-
виробити рекомендації для всіх учасників
навчально-виховного процесу з проблемних моментів адаптації.
Упродовж усього життя нам (і
дорослим, і дітям) доводиться адаптуватись до різних ситуацій. Переступаючи
поріг школи, дитина також увесь час адаптується: до дітей, до вчителів, до
уроків, до нового режиму дня. Одним зі складних адаптаційних періодів є
навчання у 5-му класі
Перехід із молодшої школи до
основної пов’язаний із внесенням змін у динамічні стереотипи спілкування,
діяльності, а також зі збереженням окремих компонентів попереднього соціального
досвіду.
Адаптація дитини до навчання в
середній школі відбувається не одразу. Це досить тривалий процес, пов’язаний зі
значним навантаженням на всі системи організму.
Як свідчить аналіз, учителі, які
викладають у 5-х класах, часто не бачать різниці між п’ятикласниками й іншими
школярами основної школи. І як результат – завищені вимоги до цих учнів,
зниження рівня навчальних досягнень, мотивації навчання. Такий підхід до
навчання може ускладнити процес адаптації школярів.
Здається, тільки-но діти і батьки
адаптувалися в початковій школі, як необхідно переходити до п’ятого класу, до
середньої школи. На жаль, у цей період (10-11років) у дітей втрачається інтерес
до навчання. Для учнів 5-го класу багато що стає новим і непізнаним: нові
вчителі, нові предмети, форми навчання, а іноді і однокласники. Звичайно ж, є
діти, які легко й вільно вливаються в шкільну систему вимог, а є діти, які
відчувають потребу в допомозі вчителів, батьків, психолога. Відвідуючи уроки у
5-му класі я побачила що, п’ятикласникам у школі цікаво: вони прагнуть бути
активними, розумними, вони хочуть щоб їх побачив, оцінив новий учитель і
помітив у них усе найкраще.
Але ж і ми, вчителі, також
проходимо період адаптації: нам потрібно запам’ятати нових учнів, вивчити їхні
особливості, переключитися на роботу з п’ятикласниками, враховуючи основні
психологічні особливості дітей цього віку. І чим швидше ми, вчителі, і учні
знайдемо ті спільні шляхи, тим швидше пройде адаптація в учнів 5-го класу. А це
є (я маю на увазі спільні шляхи):
- вміння вчителя ставити посильні
вимоги зі свого предмета;
- уміння класного керівника згуртувати
колектив, сформувати культуру поведінки й навички спілкування;
- уміння учнів реально оцінювати
свої можливості.
У Державному стандарті базової та
повної загальної середньої освіти зазначено, що відбір змісту предметів
12-річної школи ґрунтується на принципі наступності між початковою й основною
школою. Проблема наступності між початковою й основною школою є складовою
загальної проблеми наступності в навчально-виховному процесі.
Більшість дітей переживає перехід у основну школу як важливий крок у своєму житті. Деякі пишаються тим,
що вони подорослішали, інші мріють розпочати «нове життя». Адаптація у 5-му
класі багато в чому схожа з адаптацією у 1-му класі.
Що викликає стрес у п’ятикласників? Різкі зміни умов
навчання, різноманітні та більш ускладнені вимоги, які ставлять до дітей
середньої навчальної ланки, навіть зміна «статусу» у початковій школі на
«наймолодшого» у середній – все це є досить серйозним випробуванням. У цей
період діти можуть стати невпізнанними: тривога, боязкість чи, навпаки, розв’язність,
надмірна метушливість, збудження охоплюють їх. У зв’язку з цим у них може
знизитись працездатність, вони можуть стати забудькуватими, неорганізованими.
П’ятикласники пристрасно бажають добре вчитися, щоб
радувати оточуючих. Але, зіткнувшись з першими труднощами, часто
розчаровуються.
Усі зазначені причини нерідко
виступають не ізольовано, а спільно, поєднуючись у досить складні комбінації, і
потребують зазвичай спільної активної роботи не тільки психолога й педагога, а
й батьків, а головне – самого підлітка.
Забезпечення наступності є однією
з основних умов успішної адаптації молодших школярів до навчання в основній
школі та важливою передумовою успішного навчання у 5-му класі. Для розв’язання
проблем наступності в навчально-виховному процесі, особливо в період адаптації
молодших школярів до нових умов навчання у 5-му класі, адміністрації, учителям,
батькам необхідно:
-
ураховувати індивідуальні та психологічні особливості
10-11-річних школярів;
-
постійно спиратись на попередні знання, уміння та навички
і на основі зазначеного забезпечувати їх удосконалення, осмислення вже на
новому, вищому рівні;
-
здійснювати обов’язкову підготовку школярів до засвоєння
нових навчальних компетентностей;
-
забезпечити систему взаємозв’язків у змісті, формах і
методах педагогічного процесу, оптимальне співвідношення та зв’язок між
окремими етапами навчального процесу;
-
створювати освітньо-дидактичні ситуації, в яких дитина
почувала б себе невимушено, комфортно, не боялась розкривати світ власних
емоцій;
-
забезпечити систему оптимальних вимог до знань і
поведінки учнів, їхніх моральних якостей, форм і методів роботи з ними на всіх
етапах навчання;
-
упроваджувати засоби стимулювання та заохочення дітей до
пізнавальної діяльності;
-
розвивати рефлексивні вміння дивитись на себе з «боку»;
-
формувати навички самоконтролю й самооцінки:
-
аналізувати причини неуспішного адаптаційного періоду;
-
запроваджувати способи, спрямовані на подолання труднощів
у навчанні учнів 5-х класів.
Методичні поради для вчителів основної школи
Знайомитися з програмою та
методикою роботи в початкових класах і спиратись на неї.
Зберігати й розвивати традиції,
які склались в учнів у процесі навчання в початкових класах.
До початку роботи з дітьми
ознайомитися з ними, систематично вивчати їх і використовувати одержані дані у
процесі роботи.
Забезпечити єдність вимог до
учнів.
Забезпечити поступовий перехід на
предметну систему викладання, нову побудову уроків, нові методи та прийоми
роботи, нові вимоги до дітей тощо.
Розвивати в учнів уміння й
навички самостійної роботи.
Продовжувати розвиток творчого
мислення учнів.
Забезпечити поступальний
рівномірно висхідний характер навчально-виховного процесу учнів з урахування
вікових та індивідуальних особливостей школярів.
Виявляти й розвивати
індивідуальні нахили та інтереси учнів, їхні творчі здібності. Проводити
профорієнтаційну роботу.
Забезпечити міжпредметні зв’язки.
Постійно підтримувати зв’язки з
колегами з метою взаємодопомоги в роботі та обміну досвідом.
Підтримувати зв’язки з учителями
початкових класів.
Протягом першого місяця навчання
дітей у 5-му класі не писати зауважень у щоденники, проводити оцінювання на
користь дитини, більшість уроків на початку навчального року будувати на
повторенні.
Дозувати навчальне навантаження
та обсяг домашнього завдання, а також знизити їх до мінімуму у вихідні дні.
Поглиблювати свої знання з
проблемами забезпечення принципу наступності в педагогічному процесі.
Немає коментарів:
Дописати коментар